Aanduidingen voor de naam van God

Ds. J.J. van Holten / Geen reacties

Vraag

Als mensen over God spreken, dan kan men de naam God gebruiken, maar velen spreken ook vaak over de Heere. Bijv.: De Heere zegt in Zijn Woord i.p.v. God zegt in Zijn Woord. Nu heb ik zelf de gedachte dat het gebruik van Heere in het spraakgebruik een intiemer aanduiding is. Zo klinkt het mij in de oren. Klopt dit?

Antwoord

Er is vooral rondom het ontstaan van de Nieuwe Bijbelvertaling (2004) nogal wat discussie geweest rondom de godsnaam en de weergave daarvan in de bijbeltekst. De Bijbel kent twee aanduidingen voor God: een algemene aanduiding voor God is Elohim. Gebruikt voor iedere god. De specifieke aanduiding van God als de God van Israël, de God van het verbond is de aanduiding JHWH. In de laatste betekenis geschreven met hoofdletters. De Joden echter spraken de naam van God niet uit vanwege de heiligheid van die naam. Daarom gebruikten ze het Woord Adonai, of Hasjem. Adon = heer, in de gewone betekenis van: meneer, of heer. Hasjem = “de naam”, werd ook wel voor God gebruikt om maar te voorkomen dat de echte naam van God werd genoemd. Daarvoor was die naam veel te heilig zo dacht men.

Het gaat mij nu even om die naam Adonai. De toevoeging “ai” is geen bestaande Hebreeuwse uitgang. Men neemt aan dat het aan het woord adon = heer een eerbiedige klank gaf. Vandaar Adonai, in de Statenvertaling heel consequent vertaald met Heere en niet met Heer.

Dat om je de herkomst van dat woord Heere aan te geven. Inderdaad klinkt dat, mede vanuit het Hebreeuws, eerbiediger dan Heer. Ik zei al dat heeft een behoorlijke rol gespeeld in het benoemen van de Godsnaam in de NBV.

Het intiemer klinken van die naam is natuurlijk heel persoonlijk. Zelf geef ik er ook de voorkeur aan. Ik schrijf het ook altijd met dubbel ee omdat ik dat zo gewend ben. Ik denk dat het veel afhangt van de traditie waarin je bent opgegroeid. Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat wij de Heere onze God kennen en Jezus Christus die Hij gezonden heeft. En dat wij door het geloof Hem mogen aanroepen in onze gebeden.

Vriendelijke groet,
Ds. J. J. van Holten,  Bergambacht

Lees meer artikelen over:

Gods naamhebreeuws