Voor een advocaat werken (2)

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Geachte dominee,

Ik las het artikel 'Voor een advocaat werken'. Wat mij hierin opviel is dat u hierin aanraadt om een andere werkkring te zoeken.

Ik ben nu 16 jaar en me aan het oriënteren op m'n vervolgopleiding, toekomstig beroep etc. Het beroep van advocaat spreekt mij erg aan. Bedoelt u dan dat je als christen zo'n beroep niet zou kunnen uitoefenen?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Het antwoord, dat ik gaf had betrekking op het specifieke geval, waarbij iemand gewetensbezwaren had, omdat de schuldigen de straf niet kregen die ze verdienden. En daar was men verblijd mee. In het algemeen kan ik niet zeggen dat de rechtenstudie moet worden afgeraden. Men kan er heel goed en nuttig werk mee doen.

Bij alle dingen gaat het er om, de eer van God en het heil van de naaste te bevorderen. Houd deze volgorde vast. Als het eerste er niet is, deugt het tweede niet.

Met vriendelijke groet,
Ds H. Paul