De moeite om te wachten

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Mijn ex en ik zijn na drie jaar uit elkaar gegaan omdat we een lange-afstandsrelatie hadden en hij voelde zich op een gegeven moment te gebonden. Hij wilde nog tijd met zijn vrienden (omdat hij ze bijna niet meer zag) en daar heb ik respect voor. Wel hebben we al seks gehad en ik weet dat dit niet hoort als je christelijk bent opgevoed, maar dat is niet meer terug te draaien. Toch heb ik het gevoel dat hij me niet kwijt wil. Hij is best onzeker en omdat hij nu aan het volwassen worden is weet hij zelf niet echt wat hij wil, heb ik het idee. Hij wil me bijvoorbeeld nog wel zien en de afspraak maken om over een poos (dit kan misschien wel over twee jaar zijn) -aangezien hij wat ouder wil zijn (hij is nu 18)- om dan weer te proberen bij elkaar te zijn. Ik hou van hem en ik vind het waard om te wachten. En ik denk dat als je echt voor elkaar gemaakt bent, dat het dan weer goed komt en dat je er dan samen uitkomt. Zijn er tips om de keuze hiervoor makkelijker te maken en is het inderdaad de moeite om te wachten?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Uit je verhaal maak ik op, dat je nog jong bent. Hij is nu 18 en jij zelf? Speelt dat een rol in mijn antwoord? Ja, omdat ik denk dat jullie allebei nog ‘in de groei’ zijn en daarom niet toe aan een vaste keuze-voor-het-leven. Je schrijft het zelf ook al: hij is aan het volwassen worden. Nou, prima. Toch? Als jij het waard vindt om op hem ‘te wachten’ is daar niks mis mee. Het wordt pas een probleem als er voor hem óf voor jou een ander komt die de aandacht op gaat eisen. Dán zul je een keuze moeten maken. Eerder hoeft dat niet. Tenzij je nú al de keuze maakt dat er -wat jou betreft- niemand anders op de wereld is waar je een relatie mee wilt. Dan sluit je je af voor mogelijke andere vriendschappen. Het zou dan echter wél kunnen, dat je heel erg teleurgesteld of gekwetst raakt wanneer de jongeman in kwestie na verloop van tijd verliefd wordt op een ander aardig meisje. Misschien is het goed om zaken tussen jullie helder en duidelijk af te spreken! Óf je wacht op elkaar. Óf je laat elkaar vrij – maar dan ook écht vrij, zonder contact te zoeken. Je kunt daarbij de keuze maken om over een paar jaar wel te zien hoe jullie zelf ontwikkeld zijn tot volwassen mensen. Spreek nu alvast een datum af waarop je opnieuw contact zoekt met elkaar om te besluiten wat je daarna verder wilt.

Zo tussen neus en lippen door schrijf je ook, dat jullie al seks gehad hebben... dat is waarschijnlijk voor jou nu de drijfveer om te willen wachten. Klopt dit? Het is echter géén garantie voor een stabiele relatie in de toekomst.

Nee, terugdraaien kun je dit lichamelijke contact niet. Je kunt nu eenmaal geen vruchten plukken in de lente, wanneer er eerst nog bloesem, bloei en daarna pas vruchten aan een boom komen, nietwaar. Ik ga het ook niet goed praten. Maar wanneer je dit “hebben van seks” als zonde ziet, is er wel berouw, bekering en vergeving mogelijk bij Hem die voor onze zonden aan het kruis betaald heeft.

Bij volwassen worden hoort ook dat je verantwoordelijkheid draagt voor je daden. Ik wens je toe, dat je verantwoordelijk bént voor dat wat je deed en dat wat je gáát doen!

Gode bevolen,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

verkering uit