(...) De moeder van mijn vriendin zit heel erg veel achter de computer. Uren per...

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Ik zal eerst het probleem uitleggen. De moeder van mijn vriendin zit heel erg veel achter de computer. Uren per dag en ook tot diep in de nacht. Ze verwaarloost het gezin ( drie kinderen van 12 tot 18 jaar). Ze gaat nog net werken maar verder gaat ze helemaal op in haar spellen, msn en chatcontacten op internet. Ze luistert niet naar haar man; er is heel veel ruzie in huis hierdoor, maar ze weigert hulp te zoeken omdat ze niet vindt dat ze verslaafd is. Ze gaat nu ook bellen met een man die ze op internet heeft leren kennen. Ze doet naar die man toe lelijk over haar 'vervelende' kinderen. Ik zie hoeveel verdriet mijn vriendin dit natuurlijk doet! Ze heeft geen moeder meer! Mijn vriendin is ook bang dat haar moeder nog een keer weg gaat want dat heeft haar moeder wel eens geroepen. Die moeder komt heel af en toe nog wel eens in de kerk, maar niet veel meer. Laatst is de kerkenraad geweest, maar de moeder wil niet met ze praten. Hoe kan dit probleem nou opgelost worden? Ik denk dat er geen oplossing is omdat die moeder zelf niet wil en verder weinig contacten en hobby's heeft. Maar moet dit dan zo door gaan? Ik zou zo graag willen dat God die moeder aanraakt! Wat voor weg heeft de Heere hiermee? Hoe moet ik mijn vriendin helpen en troosten. Ik schiet tekort in mijn troosten en weet dat de enige troost God kan geven, maar mijn vriendin ervaart hier niets van. Weet u misschien een stukje uit de Bijbel wat ik haar kan meegeven?

Antwoord

Beste vraagstel(l)ster,

Ik geef in antwoord op je vraag een paar adviezen inzake computer/internetgebruik. Misschien zou je die via je vriendin eens aan haar moeder kunnen laten toekomen. Ik blijf met opzet wat algemeen, zodat zij weet, dat dit niet speciaal voor haar alleen is opgesteld.

-Er zijn veel internetprogramma’s die veel informatieve waarde hebben. Zo kan de pc bijvoorbeeld in het onderwijs zinvol gebruikt worden;

-Er zijn op Internet ook veel Bijbelprogramma’s te vinden waardoor wij de inhoud en achtergronden van de Bijbel  beter leren verstaan;

-Verder is er bijv. een site als het Refoweb (www.refoweb.nl) waarin we veel antwoorden vinden op veel gestelde vragen. Het is jongeren en ouderen aan te raden deze site te bezoeken en na te denken over de antwoorden die worden gegeven.

Er zijn ook veel nadelen verbonden aan het gebruik van internet:

-Een filter is aan te raden. Daardoor kan voorkomen worden, dat we op sites terechtkomen, die ronduit satanisch zijn, omdat ze propaganda voeren voor zaken die onbijbels zijn;

-Voordat je je computer aanzet, mag je wel bidden: Leid ons niet in verzoeking. Internetten werkt verslavend. Je raakt gemakkelijk verstrikt in uitdagende programma’s. Ook hebben veel computerspelletjes een verkeerde uitwerking op jongeren;

-Vooral chatprogramma’s zijn niet zonder gevaar. Er kunnen illegitieme relaties door ontstaan die ons huwelijk verstoren. Het moet dan ook afgeraden worden tot in nachtelijke uren te chatten;

-Laten we de PC op een plaats in huis zetten waardoor er altijd een ‘sociale controle’ is vanwege onze huisgenoten. Laten we niet vergeten, dat wij niet onnodig veel tijd moeten besteden aan de pc, terwijl we die tijd veel beter zouden kunnen gebruiken; bijv. door liefdevol met onze kinderen om te gaan.

En nu iets meer een speciaal antwoord op jouw specifieke vragen:

-Probeer de boven aangegeven aanwijzingen door te geven aan je vriendin. Misschien kan zij aan de hand hiervan eens met haar moeder praten.

-Adviseer je vriendin om een sfeer van liefde in het huis te scheppen. Haar moeder moet daardoor ervaren, dat er zinvoller dingen in het leven zijn dan eenzaam achter de PC te zitten.

-Zou het ook kunnen zijn, dat de moeder over wie je schrijft, te weinig aandacht en liefde krijgt van haar huisgenoten?

-Laat je vriendin vooral veel voor haar moeder bidden. En laat ze ook eens lezen wat de Bijbel zegt in Lukas 10:38-42. Maar een ding is nodig. Voor je vriendin en voor haar moeder. Hoe gelukkig toch is de mens die veel aan Jezus’ voeten zit en leert wat van belang is voor tijd en eeuwigheid.

-Laat je vriendin contact opnemen met de pastor van het gezin waartoe je vriendin behoort. Wellicht kan die goede begeleiding geven.

Met een hartelijke groet,
Ds. C. den Boer

Tags in dit artikel:

relaties