Vasten met trage schildklier

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

Is het schadelijk voor iemand met een trage schildklier om drie dagen of langer te vasten? En dan bedoel ik geheel onthouding van eten en drinken, uiteraard wel water. Door dagelijkse inname van medicijnen zijn de waardes van de schildklier nu wel al lange tijd goed. Een 24-jarige.

Antwoord

Beste vragensteller,

Als je de medicatie wel gewoon inneemt heeft vasten niet of nauwelijks invloed op de schildklierwaarden (daar is onderzoek naar gedaan). Ook niet bij drie dagen of langer vasten.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

schildkliervasten
1 reactie
hans0166
vasten en geheel niets tot je nemen?... ik ken eigenlijk geen enkele religie dit dit praktiseert.

Vasten is nooit een geheel onthouden van voedsel, maar een beperking, tot bijvoorbeeld één volledige maaltijd en licht tussendoor, of zoals bij de Islam gebruikelijk is, alleen na zonsondergang.

Je noemt het niet, maar als je echt totaal gaat onthouden zou ik als ik jou was voor het begin wel even een gesprekje met je arts plannen.