Mannen staan onder het grote gebed

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het staan onder het grote gebed. Ik zelf ben Christelijk Gereformeerd. Als de dominee binnenkomt dan is er stil gebed. De ouderlingen en diakenen staan en ongeveer vijf mannen uit de gemeente. Als ik bij m’n vriend in de kerk ben (Gereformeerde Gemeenten) dan gaan bijna alle mannen staan. Wat is hier de reden van? Dat is ook met het grote gebed zo. Bij ons is dit niet.

Ook moet m’n vriend op catechisatie onder het gebed staan en de meisjes moeten een hoed op. Ook dit ken ik niet. Waarom hanteert de Ger. Gem. dit? Al is dit niet bij elke Ger. Gem. Zit hier een bijbelse achtergrond achter? En op catechisatie spreken we toch niet van een eredienst? Dan hoeft dit toch niet? Anders zouden we thuis onder het bijbellezen ook een hoed op moeten en op school ook. Ik heb allemaal vragen hierover. Zou een dominee mij hier meer duidelijkheid over kunnen geven?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Het gaan staan bij het bidden drukt eerbied uit voor Degene voor Wie men gaat staan, namelijk voor God. Dat is ook zo in het maatschappelijk leven. Denk bijvoorbeeld aan het gaan staan als de Koningin binnenkomt. Vroeger gingen studenten staan als de hoogleraar binnenkwam om college te geven (zelf meegemaakt). Denk ook aan het binnenkomen van een bruidspaar bij een trouwdienst. In het gebed nadert de gemeente tot God. Dan behoren de mannen te gaan staan. Dat vrouwen dat niet doen, ligt waarschijnlijk aan de plaats die man in de schepping innam. Het kan ook, dat dit van de zwakkere vrouwen niet gevraagd werd.

Het is vreemd als alleen kerkenraadsleden dit doen. Het heeft niets met het ambt te maken, maar met de plaats die men als man heeft. Dus behoren alle mannen het te doen. Het is gemakzucht of gebrek aan eerbied, als het niet gedaan wordt.

Het dragen van een muts bij de catechisatie hangt samen met het feit dat men dit ziet als ambtelijk onderwijs aan de jeugd gegeven. Daarbij behoort ook het gaan staan van de jongens op de catechisatie. Het eerste is wat omstreden. Vandaar dat niet in iedere gemeente daarnaar gehandeld wordt. Ik zelf heb het nooit gehandhaafd, wel het gaan staan op de (belijdenis)catechisatie.

Eerbied voor de Heere dient tot uitdrukking te komen. De wijze waarop dit gebeurt, is onderscheiden. Waarom wordt het Wilhelmus staande gezongen en de psalmen niet? Traditie!
Laat de betekenis maar het voornaamste zijn.

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

bidden