Mannen/jongens staan onder het gebed

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Waarom gaan sommige mannen/jongens onder het gebed staan en anderen niet?

Antwoord

Beste vraagstel(ster)ler,

Het staan van mannen bij het gebed in de gemeente, drukt eerbied uit voor de Heere, tot Wie gebeden wordt. Wanneer de koningin binnenkomt in een vergadering, gaat iedereen staan. De mannen vertegenwoordigen de gemeente. Terwijl ook een reden zijn kan dat de vrouwen blijven zitten dat het voor hen te vermoeiend is. Dat velen van de mannen dat niet meer doen, is er een bewijs van dat men dat niet aanvoelt.

Meerdere zaken kunnen slechts vanuit de historie verklaard worden. Waarom zingen wij de psalmen zittend? Alleen het Wilhelmus wordt staande gezongen. In Engeland gaat de gehele gemeente staan bij het zingen. Toch vind ik die nivellering, die blijkt uit het blijven zitten van de mannen en jongens, jammer.

Met vriendelijke groet, ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

bidden