Ik ben geadopteerd en denk daar best veel over na... Nu had ik het pas met een v...

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Ik ben geadopteerd en denk daar best veel over na... Nu had ik het pas met een vriendin over het geloof, maar ze zei dat het heel slecht was om een kind te adopteren omdat God een bedoeling met mensen heeft. Zo heeft hij er ook een bedoeling mee dat een echtpaar geen kinderen krijgt. Is dat werkelijk zo?

Antwoord

Laten we vooraan beginnen; inderdaad God heeft overal een bedoeling mee en Hij bestuurt alle dingen. Alles verloopt naar Zijn raad en naar Zijn voorzienig bestel (Spreuken 19:21/Jes. 46:10). Hij immers opent en sluit de baarmoeder (Gen. 29:31/30:22/1 Sam. 1:5). Er valt zelfs geen mus van het dak, zonder Zijn wil. In die zin verloopt alles naar Zijn raad.

In de tweede plaats heeft God met alles een bedoeling. God doet niets voor niets. De vraag is dan wel; wat wil God met kinderloze huwelijken? Laten we in de eerste plaats voorzichtig zijn dat we de plaats van God niet innemen en dingen gaan invullen naar onze menselijke inzichten. Toch geloof ik dat God kinderloze situaties kan gebruiken om bepaalde nood elders op te lossen. Kinderloze echtparen kunnen zich geroepen voelen om een kind of kinderen te adopteren/aan te nemen. Durven wij te beweren dat dit Gods bedoeling niet kan zijn met kinderloze echtparen? Als zij dit in het geloof doen? Laten we voorzichtig zijn en niet menen dat wij het laatste woord hierin hebben. De Heere heeft op deze wijze ouderloze kinderen gebracht onder Zijn zegenende handen. Soms langs wonderlijke wegen. Kijk maar naar Ruth. Was dit Gods bedoeling? Jazeker, wie had dat ooit kunnen denken. Daar moet je God voor zijn...

Geadopteerd, wonderlijk woord, een bijbels Woord. Houdt in gedachtenis tot troost; dat God kinderen adopteert (Gal. 4:5). Hij neemt zondaren aan in Zijn huisgezin. Kinderen die er niet bij hoorden, ze stonden er helemaal buiten. Maar Hij nam ze aan tot Zijn kinderen.

Ik hoop zo je een antwoord gegeven te hebben op je vragen. Gods zegen over je verdere levensweg.

Ds. A. Simons