Vrouw wil geen omgang

dr. J. van der Wal / 1 reactie

Vraag

Mijn vrouw en ik zijn al 22 jaar samen, maar ik zie al een hele tijd dat ze geen omgang met me wil hebben. Ze mijdt me. Ik weet niet wat ik moet doen. Ik probeer van alles. Lief te zijn, enz. Ik voel geen contact meer met haar. Wat moet ik doen?

Antwoord

Je vraag is kort en biedt niet veel aanknopingspunten voor een gericht antwoord. Daarom wat vragen en opmerkingen van algemene aard, waar je naar ik hoop verder mee kan in jouw concrete situatie.

Mijn indruk is dat het hier vooral om een communicatieprobleem gaat. Er kunnen allerlei oorzaken en aanleidingen zijn voor het ontstaan voor dit probleem, maar het grote probleem lijkt te zijn dat daar niet goed over gesproken kan worden.

Hoe kun je de communicatie bevorderen?

1. Allereerst om tijd te maken voor elkaar en elkaar dan de volle aandacht te geven. Plan dat desnoods eens en maak afspraken om dat tot z'n recht te laten komen.

2. Als je van elkaar houdt, spreek dat heel concreet uit, door woorden te geven aan datgene wat je zo waardeert in de ander en waarom je hem of haar liefhebt.

3. Luisteren is de basis van de communicatie. Probeer de ander te begrijpen, vraag door net zo lang tot de ander laat merken dat je hem of haar hebt begrepen en aanvoelt. Geef dat voorrang boven het zelf begrepen willen worden!

4. Blijf de communicatie onderhouden. Denk niet dat je ander bij voorbaat begrijpt. Blijf dus in gesprek, te beginnen over de alledaagse dingen. Toon belangstelling voor wat de ander gedaan heeft, wat die er van vindt, enz. Dat baant de weg voor een gesprek over dieperliggende zaken. Misken het belang van een gesprek over ogenschijnlijk onbelangrijke zaken niet. Als dat al niet goed gaat, kom je nooit toe aan een diepgaander gesprek.

5. Onderneem samen dingen. Al doende komt het gemakkelijk tot een gesprek over de dingen die je meemaakt of die spontaan bij je bovenkomen.

6. Als er dingen zijn die je dwars zitten, waar je je zorgen over maakt, benoem die tijdig en spaar irritaties e.d. niet op.

7. Als je een keer ruzie hebt, is het zaak goed naar de ander te luisteren. Dat is moeilijk, want vaak ben je dan vol van jezelf en sta je minder voor de ander open. Door ook dan goed te luisteren, kun je soms gemakkelijker in contact komen met de zaken die bij de ander hoog zitten. Als je laat merken dat je dat hoort en er over doorvraagt op een uinodigende manier, kan de ruzie zomaar leiden tot een positieve verdieping van de communicatie.

Er is een boekje, geschreven door Gary Chapman, een Amerikaanse christen-auteur, dat "De vijf talen van de liefde" heet. Dat kan ik je aanraden.

Bij de huwelijkssluiting geef je elkaars ja-woord tegenover God. Zoals Christus en de kerk, als bruid en bruidegom, met elkaar verbonden zijn, zo is ook de band tussen man en vrouw. Het bewijs van echte liefde ligt niet in lieve woordjes, mooie kado's en de seksuele omgang, maar daarin dat je zelf geeft aan de ander.

Je zegt dat ze je afwijst en dat lijkt de communicatie bij voorbaat te blokkeren. Het lijkt er ook op dat je de oorzaak bij haar legt. Kun je dat nu omkeren? De vraag is dan hoe jij je kunt geven aan je vrouw. Een paar suggesties in dat verband.

Benoem wat je merkt in jullie contact en vraag je vrouw wat zij er van vindt. Maak duidelijk dat je graag een oplossing wil en dat je je er voor wil inzetten. Vraag wat er bij haar toe leidt om zich zo te gedragen. Doe dat liefdevol, geduldig en niet eisend of verwijtend. Dat biedt haar ruimte om te komen met dingen waar ze zich misschien voor schaamt of zich schuldig voelt. Vraag wat jij kunt doen om evt. stoornissen weg te nemen. Durf ook je vrouw te vragen of zij je wil helpen om evt. gedragsfouten aan jouw kant te verbeteren. Laat in je reacties merken dat je haar opmerkingen serieus neemt. Handel er naar, houd je aan afspraken en toon concrete inzet.

Omdat ik niet meer weet over jullie situatie, laat ik het bij deze algemene opmerkingen.
Dr. J. van der Wal

Lees meer artikelen over:

genegeerdrelatieproblemen
1 reactie
vis
Goede tip van de communicatie, daarmee gaan zoveel dingen mis.

Ik ben een vrouw en mijn ervaring is dat een man en een vrouw erg verschillend tegen deze dingen aankijken. Een vrouw ervaart al intimiteit wanneer je gezellig samen zit te kletsen op de bank en dicht bij elkaar zit. Dit kan langzaam overgaan in gevoelens om samen de liefde te beleven. De man is daarin eenvoudiger. Mijn man tenminste. Hij wil eigenlijk alleen lekker vrijen. Maar dat kan ik niet. Daarin moeten man en vrouw elkaar tegemoet leren komen.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Geef het nooit op. God heeft iets heel moois met jullie huwelijk voor en het beste wat je kunt doen is blijven bidden en vertrouwen. God hoort je roep en helpt je. Bid ook voor je vrouw, zeker als de communicatie niet wil vlotten. God kan deuren openen, die voor ons gesloten blijven. Hij weet wat er leeft in het hart van je vrouw.

Succes.