Moeite met omgaan van grenzen

Ds. J.D. Heikamp / 10 reacties

Vraag

Aan ds. Heikamp. Al langer tob ik met een vraag en raak er heel erg onzeker van. Ik heb enige tijd contact met een jongen, met wie ik eerder een relatie heb gehad. Hij heeft daarna verkering gehad met een meisje met wie hij na korte tijd samen op vakantie is geweest. Ze hebben samen geslapen en er zijn dingen gebeurd waar ik erg verdrietig van ben. Ik weet niet alles, maar er is geen sprake geweest van gemeenschap. Nu is dat al even geleden en ik voel weer veel liefde voor hem! Alleen de wetenschap wat er gebeurd is, maakt me erg onzeker. Ook omdat ik in onze verkering mijn grenzen erg heb moeten aangeven i.v.m. seksverslaving en dat heeft gemaakt dat ik het had uitgemaakt, waarvan ik daarna spijt kreeg. Dit kwam omdat hij mij had verteld dat hij weet dat de Heere hem een belofte heeft gegeven dat hij eenmaal zalig zal worden en dat hij hier op mag vertrouwen. Maar dat hij ondertussen zo met mij omging, en daarna met andere meisjes, heeft mij bang gemaakt. En toch wil ik graag geloven dat het waar is wat hij zegt. Moet en mag ik zijn moeite met het omgaan van grenzen zien als van de 'oude mens'?

Antwoord

Moet en mag ik zijn moeite met het omgaan van grenzen zien als van de ‘oude mens’? Zijn getuigenis dat de Heere hem een belofte heeft gegeven om zalig te worden, dan is de vrucht er van in het leven te merken.

Als ik het goed begrijp heeft hij nog veel last van de seksverslaving en is hij nog altijd bezig om grenzen op te zoeken en indien mogelijk te overschrijden. Het maakt je erg onzeker en daar is alle reden voor.

Is de liefde wederzijds? Je hebt het over meisjes in het meervoud waar hij omgang mee heeft gehad. Omdat hij verslaafd is, zoals je schrijft, is de vraag gerechtigd om te stellen: weet jij zeker dat hij geen snoepreisjes maakt naar andere meisjes? In liefde moet je dit alles met hem bespreekbaar maken. Want de verslaving neemt hij mee het huwelijk in, met alle gevolgen van dien.

Bovenal in liefde met hem spreken om samen te bidden voor de bijbelse omgang met elkaar. Want wie gaat bidden houdt op met vloeken. Daar strijdt de oude natuur zich tegen met hand en tand. Die wil rein leven voor Gods aanzicht en leven naar Zijn gebod, in de liefde tot Zijn eer. In de verkeringstijd moet je leren om samen de knieën voor God te buigen en daar niet op de trouwdag in Gods huis mee beginnen. Zo help je hem en komt de ware liefde tot elkaar openbaar om te strijden tegen de verleiding. Bij Hem moet je samen terecht komen om het van Hem te verwachten op reis naar het huwelijk. De Heere geve je Zijn genade om dat te betrachten.

Ds. J. D. Heikamp

Tags in dit artikel:

grenzenseksverslaving
10 reacties
Jello
Lieve kind, bezint alsjeblieft eer je begint... Jij maakt het uit en hij komt met een belofte van God, hij krijgt jou weer terug en hij gaat ondertussen door. Klinkt niet echt goed. Ik kan me jouw onzekerheid daarom ook goed voorstellen. Ik lees ook niet dat hij van jou houdt en wel zoveel dat hij aan jou genoeg heeft en aan jou alleen en alles ervoor over heeft om jou gelukkig te maken. En in hoeverre is zijn verslaving echt een verslaving, het kan ook zijn karakter zijn, een willen doen waar HIJ behoefte aan heeft. Stop hier dan alsjeblieft mee, hij is jouw liefde niet waard. Klinkt hard, weet ik, maar ik zeg dit uit zorg voor jou. Je mail heeft me geraakt. Een huwelijksleven is wel een héél leven lang en dat kan lang duren hoor, als hij blijft die hij is en hij jou daarmee ongelukkig maakt...
mortlach
Ik ben het met Jello eens. Die 'belofte van God' komt wel heel erg goed uit voor hem. Ik zou dat niet zomaar klakkeloos aannemen. Het klinkt namelijk als onversneden manipulatie.

Mensen veranderen meestal niet. Als hij nu al zo met jou en anderen omgaat, verandert dat echt niet spontaan als je met hem trouwt. Een gebrek aan respect los je niet op met een boterbriefje.

Dat allemaal gezegd zou ik zelf erg oppassen met de term 'seksverslaving'. Dat iemand seks wil, maakt hem/haar nog niet meteen verslaafd - zeker op een leeftijd waar de hormonen heersen - dat is niet eenduidig uit de vraaag op te maken, maar ik vermoed dat het hier niet om 30-ers gaat. Het verwatert de betekenis, namelijk dat er mensen zijn die niet of nauwelijks functioneren zonder seks.

Enfin: de vraag die je jezelf eerlijk zou moeten stellen is deze: als hij nou nooit zou veranderen, zou je dan nog steeds met hem willen trouwen. Als het antwoord 'nee' is, dan lijkt me duidelijk wat je moet doen. Trouwen en hopen dat het allemaal wel goed komt, loopt waarschijnlijk alleen maar uit op ellende.

Sterkte
sydneylover
Die 'belofte van God'.. komt op mij over als klinkklare onzin. Excuus dat ik het een beetje lomp zeg misschien, maar het is een soort van muur waarachter hij zich verschuilt. Het klinkt erg gewichtig en daar manipuleert hij je in mijn ogen mee. En daarnaast.. met een belofte van God aan hem kun jijzelf uiteindelijk helemaal niets..

Een goede vriendin van ons had ook zo'n vriend. Eerst palmde hij haar in door te zeggen dat de Heere hem had laten zien dat zij zijn vrouw zou worden, om een maand of 8 later ineens de relatie te verbreken 'omdat de Heere alles had weggenomen'. Deze persoon is ook nog eens een keer een kandidaat-predikant.. Begrijp je waar mijn allergie vandaan komt?
Ronald86
@sydneylover

Je zou er een multiplechoice vraag van kunnen maken

Waar komt mijn allergie vandaan?

a. van God
b. van satan
c. eigen vlees
AHHK76
Lieve vriendin,
God geeft Zijn beloften niet om af te wachten en door te blijven zondigen!!!!!! Dus als je geen oprecht berouw en radicale bekering bij jouw vriend ziet en geen actief strijden tegen de zonden...?! Dan heeft die belofte (nog) geen waarde.... Stop dan alsjeblieft met deze relatie!
Laat hem eerst een poos celibatair leven om te bewijzen dat hij anders wil en dit echt meent. Zoek hulp(verlening) voor jezelf, zodat je niet weer over jouw grenzen laat lopen! Veel mensen die seksverslaafd zijn, vinden het erg moeilijk om eerlijk te zijn of duidelijker gezegd: Vaak word er gelogen. Dus geloof niet zomaar alles wat hij zegt. Hij komt hier waarschijnlijk niet vanaf zonder hulpverlening. Heeft hij die nog niet? Dan kun je ook nog als voorwaarde stellen dat hij in therapie gaat... Wil hij niet aan zichzelf werken, dan is hij jou niet waard! Voordat je gaat trouwen, moet er vertrouwen zijn. Komt dat er niet, dan is er geen basis voor een goede relatie. Voor meer info kijk op www.kostbaarvaatwerk.nl Dit schrijf ik niet om jou of jouw vriend dwars te zitten, maar zo worden jullie samen ongelukkig. Dat gun ik niemand!
Veel sterkte, wijsheid en standvastigheid toegewenst.
Groetjes van Heleen (ahhk76@gmail.com)
sydneylover
@Ronald86

Ik kan jouw bijdrage niet waarderen.

Mijn allergie komt van mensen die zich vroom voordoen maar het ondertussen niet zijn. Kennelijk begreep je dat niet uit mijn bijdrage?
moedervan2
Laten we niet vergeten hoe moeilijk seksverslaving is. Alcohol kun je deur uit doen, evenals drugs, maar een filter op je computer filtert niet alles en op een smartphone kun je alles zien, seks heb je altijd bij je. We weten niets van deze jongen, we weten niet hoe hij er nu in staat. Laten we voorzichtig zijn met oordelen. Veel reacties klinken als: hij zegt dat ie God kent, maar blijft in deze zonde doorgaan... dit kan niet echt zijn! Maar neem van mij aan dat er vele christenjongeren en kinderen van God zijn die hiermee tobben. Wat gebeurt er als als ze alleen zijn met hun computer? We weten niet wat ze 's avonds in bed doen met hun smartphone, maar laten we niet naïef zijn. De meeste van deze zonden gebeuren in het geheim.
Deze jongen is inderdaad grenzen over gegaan, gaat misschien nog steeds grenzen over. David kende de Heere, maar ging vreemd met Batseba en doodde haar man. David kwam tot inkeer na lange tijd, ja... gelukkig wel... dat kan ook voor deze jongen. Maar geloof me: strijd tegen de seksuele zonden blijft een levenslange strijd die ook vele keren niet gewonnen wordt. Het is één van de moeilijkst uit te bannen zonden, aangezien je je eigen lichaam steeds voelt en de zonde hierdoor ook zo weer is geschied.

Een relatie starten? Nee... nog niet... ik ben het met ahhk76 eens... laat hem hulp zoeken. Hij moet er eerlijk over worden en zijn, anders is er geen basis voor vertrouwen. Maar wees zelf ook niet naïef en verwacht geen jongen die nooit terugvalt in zijn zonde. Wie zonder zonde is, gooie de eerste steen.
Ronald86
@sydneylover

Je geeft je oordeel over mensen die zich vroom (godvruchtig) voordoen en in jouw ogen niet zijn.
Echter jouw reactie getuigt niet van een godvruchtige waarschuwing (zoals staat in Galaten 6:1), dus vandaar mijn onderzoekende vraag.
leene
God geeft de belofte dat je zalig kunt worden aan iedereen.Niet alleen aan je vriend en het is niet voor de toekomst maar het heden! Lees bijv Romeinen 10: een ieder die mij aanroept ZAL zalig worden. Maar dat is niet voor later maar NU. Heden indien gij mijn stem hoort verhard uw harten niet... Wat hij zegt is onbijbels. De belofte dat hij eens zalig zal worden??? om nu lekker door te kunnen zondigen. Wat is dat nu voor raars.
En dan heb ik het nog niet over zijn problemen met grenzen op seksueel gebied. Overigens ben ik het eens met moeder van 2 en helaas is het zo dat ook kinderen van God in seksuele zonden vallen. En dat kost veel strijd. Wil hij die strijd niet aangaan en gaat hij blijvend over je grenzen heen... wegwezen
Helemaal eens met leene.Zalig worden is niet beloofd voor de toekomst maar voor heden. Als hij niet de hulpverlening ingaat, dan blijf je altijd wantrouwen houden. Moeder van 2. alcohol de deur uit doen lukt niet iedereen, en overal is alcohol te krijgen. Als iemand echt alcohol wil dan hou je hem/haar niet tegen.Niemand dan God alleen. Seksverslaving is naar mijn gevoel alleen erger omdat het je innerlijk raakt. Er is trouw aan je beloofd en dat werd schandalig gebroken. Maar onderschat alcoholverslaving ook niet!!