Problemen met echtgenote predikant

Ds. R. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

De echtgenote van mijn predikant heeft heel veel ruzie met me gemaakt over een voor mij zo teer onderwerp. Haar tong is venijnig, ze zegt: “Als het er bij mij uit is ben ik het ook kwijt.” Ze heeft zo veel gezegd wat echt niet kon. Bij mij blijft dit hangen. Haar man neemt het voor haar op. Hoe ga ik hiermee om? Ik ga het liefst niet meer naar de kerk, want van iedere kerkdienst heb ik weer dagen last! Ik woon in een grote stad. Dwingt dit me om naar een andere deelgemeente te gaan?

Antwoord

Beste vriend(in),

Een moeilijk probleem dat je veel verdriet kost! En ogenschijnlijk onoplosbaar, want je denkt eraan om naar een andere deelgemeente te gaan. Het is voor mij lastig om je een goed advies te geven, omdat ik het verhaal alleen van jou hoor. Ervaart de vrouw van je predikant het ook zo? Heeft ze in de gaten wat zij jou heeft aangedaan en hoe haar woorden jou hebben beschadigd? En heeft de dominee daar ook weet van? Is het nog mogelijk om met hen in gesprek te komen?

Kortom, een hoop vragen. Ik zou in ieder geval niet zomaar weg lopen. Dat mag niet en daarmee wordt het ook niet voor jou opgelost. Als het domineesechtpaar hier onbijbels handelt, dan mag je dat toch niet zo laten? Is het mogelijk om de hulp van derden in te roepen? Misschien je wijkouderling?

Mijn advies zou zijn om het proberen op te lossen, hoe moeilijk het ook is. Misschien moet je hen om vergeving vragen voor jouw gedachte om maar weg te gaan...

Leg het maar voor de Heere neer en verwacht het van Hem! Dan zal er een oplossing komen. Dat vraagt geduld, misschien heel veel geduld. Maar dat is de Koninklijke weg.

Met hartelijke groet en Gode in alles bevolen,
Ds. R. van de Kamp

Lees meer artikelen over:

ruzie