Mensen vroeger niet zo knap

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Misschien een vreemde vraag. Hoe komt het dat de mensen vroeger niet zo knap waren en dikwijls grote oren hadden? Nu zijn de jongeren veel knapper en zijn ook veel fijner gebouwd. Weet u hier een antwoord op?

Antwoord

De vraag is inderdaad vreemd. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik ermee aan moet. Het is al sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw uit onderzoek gebleken dat Nederlanders gemiddeld de langste mensen ter wereld zijn. Ik heb me wel eens  afgevraagd of dat misschien te maken met onze volksnaam (Neder-lander), waardoor  wij ons neder-zijn willen ontgroeien. Of wellicht, omdat Nederland grotendeels onder de zeespiegel ligt, wij toch op een of andere manier in deze wereld fysiek willen meetellen. Maar ik scherts...

Echter, wat intelligentie en ontwikkeling betreft zijn de mogelijkheden vandaag de dag veel meer en groter dat enige eeuwen terug. Slechts enkelen genoten toentertijd die voorrechten waardoor zij zich verder konden ontwikkelen en scholen. Maar zij staken dan ook met kop en schouders uit op het gebied van de schilderkunst (Rembrandt van Rijn), de dichtkunst (Joost van den Vondel), de theologie (Guido de Brès, ofschoon een Vlaming), de muziek (Sweelinck) en zo velen meer.

De Schepper is het, Die ons gaven geeft. Maar ik ben ook steeds meer de overtuiging toegedaan, dat mensen die minder mogelijkheden hebben tegelijk veel creatiever met hun gaven zijn of waren. Materialisme maakt ontzaglijk lui en plagiaat is zo gepleegd. Vandaag de dag worden kinderen vanaf groep 3 (klas 1) al bepaald bij het feit, dat zij een leeftijdsfase in gaan van voortdurende kennisverwerving. "Ik weet en ik ken, dus ik besta" om het maar met een variant op Descartes' "Cogito ergo sum" te zeggen.

Daarbij dan de media (m.n. de toegankelijkheid tot het internet) gevoegd en men haalt (bezit reeds?) alle kennis huis. En de mens -lees gerust: ik, jij!- meent niet zelden dat hij er mag zijn om ermee te doen en te laten wat hij zelf wil. Je vraagt je soms af: "Hadden wij vandaag de dag maar wat grotere oren."

Nog even terug naar je vraag. Waren de mensen vroeger echt wel minder knap? Wat moet ik dan denken van het model dat Michelangelo gebruikte voor zijn beeldhouwwerk "Il Gigante" (ook wel bekend als de "David" van Florence), gemaakt tussen 1501 en 1504? En wie raakt niet onder de indruk van de schoonheid van "La Gioconda", de vrouw van Francesco del Giocondo, die model stond voor Da Vinci's "Mona Lisa"?! Om nog maar twee voorbeelden te noemen... Daarbij nog dit. Het is goed, wanneer de vraagsteller onderstaande gegevens over analfabetisme eens in zijn (kleine) oren knoopt:

*Volwassenen heet men vanaf zijn 15e levensjaar.
*Je bent volgens de statistieken alfabeet als je niet zonder problemen in staat bent een stukje over je leefwereld te lezen en schrijven.
*Wereldwijd zijn er 1 miljard volwassen analfabeten. Dat is 27 procent van alle volwassenen.
*Zeker 98 procent van alle analfabeten woont in een Derde Wereldland.
*Tweederde van alle analfabeten is vrouw.
*De helft van alle analfabeten woont in India en China.
*Jaarlijks komen er 30-50 miljoen nieuwe analfabeten bij.
*In 13 landen is meer dan 80 procent van de volwassen bevolking analfabeet.
*In Afrika kan meer dan 50 procent van de volwassenen niet lezen en schrijven.

Met onze knapheid, mobiliteit, en kennis vandaag de dag kunnen wij dát "major isue" dus (nog) niet oplossen.

Daarbij nog wat anders: elke 16 seconden wordt er op deze wereld een kind of jongere -tussen de 4 en 17 jaar oud- besmet met het HIV-virus (AIDS). Dat zijn er 6000 per dag...

"Wat is de mens op deze aarde..."

Ds. M. F. van Binnendijk, Capelle aan den IJssel
(i.s.m. ds. C. den Boer, Barneveld)