Seksueel misbruikt

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 22. Toen ik een jaar of 8-11 was (precies weet ik het niet meer) ben ik door mijn 5 jaar oudere broer seksueel misbruikt. Hij heeft mij betast, enz. Ik liet dit toe. Op den duur heb ik gezegd dat ik het niet meer wilde en dat hij ermee moest stoppen. Dit heeft hij toen gedaan. Mijn vraag is nu: hoe komt het dat ik niet eerder gezegd heb dat ik het niet wilde? Hij heeft me niet bedreigd of iets dergelijks en ook niet gezegd dat ik het tegen niemand mocht zeggen, enz. Is het nu dus ook mijn schuld?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik weet niet precies in welke context het misbruik tussen jou en je broer plaats vond; wat de relatie tussen jullie was (vertrouwd en goed of juist niet), wat was de rol van je ouders was, hoe veilig het in jullie gezin was, werd er over seksualiteit gepraat, dus ik beperk me tot wat algemene punten, waarin de meeste meisjes die misbruikt zijn door familieleden zich wel kunnen herkennen.

Veel slachtoffers van seksueel misbruik door familieleden of bekenden worstelen met de vraag of ze schuldig zijn aan het misbruik. Allereerst is dan mijn vraag: wat weten meisjes van die leeftijd van seksualiteit af? Mischien wat 'technische' details, maar spelen er al seksuele behoeften die ze bevredigd willen hebben? Naar alle waarschijnlijkheid niet. Hooguit wat nieuwsgierigheid. Terwijl deze gevoelens wel bij jongens in de puberteit spelen.
Er werd iets met jou als meisje gedaan wat mogelijk verwarrende gevoelens opriep. Je wist niet goed wat er gebeurde en hoe je erop moest reageren. Veel vrouwen die misbruikt zijn als kind, waren niet zo gewend voor zichzelf op te komen en/of voelden niet de openheid of veiligheid bij hun moeder om te vertellen wat er met hen gebeurde. Bijvoorbeeld als er in het gezin nooit over seksualiteit gepraat wordt, stap je met vragen hierover niet snel naar je ouders. Laat staan met misbruik.

Het gebeurt ook regelmatig dat de band met de dader erg goed is. Je krijgt bijvoorbeeld veel aandacht of materiële zaken van hem, en om die reden geef je maar niet te snel aan dat je het helemaal niet prettig vindt wat hij met je doet.

Als hulpverlener stel ik dan ook nog altijd de vragen aan het slachtoffer van seksueel misbruik: wie nam het initiatief en wie heeft er plezier, genoegen, bevrediging aan beleefd? Dat is degene die de schuld heeft.

Ik hoop dat je met dit antwoord uit de voeten kunt. Seksueel misbruik heeft vaak veel gevolgen, je kunt er lang last van hebben. Je kunt kampen met schuldgevoelens, nare herinneringen, angst voor mannen of voor het aangaan van een relatie. Mocht dat bij jou zo zijn, zoek dan hulp. Dan kan bijvoorbeeld bij Eleos, maar ook bij andere instellingen. De drempel is vaak hoog, de schaamte groot. Maar je kunt voor een groot deel van je klachten afkomen, blijf er niet mee rondlopen!

Drs. Joke Ronner-Wattel

drs. J(oke) Ronner-Wattel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    -
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: GZ-Psycholoog

Tags in dit artikel:

seksueel misbruik