Extra uitleg belijdenis

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Sinds kort volgen mijn man en ik de belijdeniscatechisatielessen in de HHK. Mijn man heeft veel problemen met het leren van de stof. Dit heeft twee oorzaken. De eerste is dat hij een soort taalprobleem heeft. Echt dyslexie is het niet, maar ik weet niet goed wat het dan wel is. Hij heeft moeite met de grammatica en de zinsbouw in zowel spreken als schrijven. Een aantal woorden zegt hij altijd verkeerd of hij gebruikt er een verkeerd woord voor. De tweede oorzaak is dat hij redelijk weinig kennis van de Bijbel en van theologie heeft. Dit komt omdat hij dit vanuit zijn opvoeding te weinig heeft meegekregen. Het boekje wat wij nu gebruiken op catechisatie ("Naar Schrift en Belijdenis") is een logisch vervolg op het boekje "Voorbeeld der goddelijke waarheden" van Hellenbroek. De meeste mede-catechisanten hebben dus voldoende achtergrondkennis, maar dit mist mijn man. Hierdoor moet hij dus eigenlijk een enorme inhaalslag maken. Ik probeer hem zoveel mogelijk te helpen, maar ik zou graag een boekje voor hem willen kopen dat hem kan ondersteunen hierin. Het gaat dus om een boekje waarin in eenvoudige bewoordingen (dus ook niet in te hoogdravende taal) extra uitleg wordt gegeven, passend bij het boekje "Naar Schrift en Belijdenis" van ds. J. van Sliedregt. Heeft iemand advies?

Antwoord

Een persoonlijk gesprek met jullie dominee kan uitkomst geven. Want wij mikken niet op het verstand maar op het hart. Hij zal jullie met raad en daad bijstaan om te helpen. Dat behoort bij de pastorale zorg voor moeilijk lerende catechisanten.

“Het catechisatieboekje voor kleine kinderen” van ds. Ledeboer bestaat uit kleine vragen en antwoorden. Dat sluit goed aan bij het boekje “Voorbeeld der goddelijke waarheden" van Hellenbroek. Heeft dezelfde grondslag in de leer. En dat is belangrijk. Wij geloven met ons hart en belijden met de (hoe klein ook) mond en verstand, dat Jezus is de Christus, de Zoon van God. Buig uw knieën en vraagt de Heere om gezalfd te mogen worden met de wijsheid van de Heiligen Geest. Dan wordt de belijdende waarheid een beleefde waarheid.

Met vriendelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

belijdenisboeken