Met een vriend heb ik een discussie over het gebed. Naar zijn mening heeft een g...

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Met een vriend heb ik een discussie over het gebed. Naar zijn mening heeft een gebed met meerdere personen tegelijk, meer kracht. Dus hoe meer mensen ergens voor bidden, hoe eerder God verhoort. Hij vergeleek het met kinderen die aan moeders rok trekken omdat ze wat willen hebben. Hoe meer kinderen aan de rok trekken, hoe eerder de moeder geneigd is de kinderen hun zin te geven. Mijn mening is dat een gebed van één persoon voor God net zoveel waard is. Omdat ik niet echt een pasklaar, bijbels, antwoord kan vinden, vraag ik u om hulp. Hoe denkt u hierover en waar kan ik een antwoord in de bijbel vinden?

Antwoord

Naar mijn besef heb je gelijk. Hoe vaak lezen we niet in de Psalmen en bij de profeten, dat God de grote Hoorder van de gebeden is van ieder persoonlijk die uit de nood en dood van zijn leven tot Hem roept! Voorbeeld: Psalm 40:2, 69:7; Jes.26:16; Klaagl.3:25; Dan.6:14. Ook het Nieuwe Testament verkondigt ons, dat het persoonlijk gebed in de binnenkamer door God wordt gehoord en verhoord. Voorbeeld: Matth.6:5vv en Jak.5:17v. Wat een troost, dat de Heere de Zijnen elk persoonlijk kent en hun geroep (ver)hoort. Maarten Luther noemde het gebed: der christenen grof geschut, waarmee ze de hemel bombarderen.

Dat wil echter niet zeggen dat het gemeenschappelijk bidden niet een goede zaak is. Ook hiervan een enkele voorbeeld uit de Bijbel: Nehemia 8:6vv; Luk.11:5vv; 18:8; Hand.1:14; 4:24-31; 12:5; Rom.8:32; Openb.8:3v. Gelovigen vinden elkaar in hun gemeenschappelijke gebeden, versterken elkaar daardoor in de oefening van gemeenschap met de Heere en in het geloof, dat Hij de grote Hoorder der gebeden is. Dat wil dus zeggen, dat het gebed aan intensiteit mag winnen, als we samen bidden. Daarom schrijft Paulus soms over: mee-arbeiden en meestrijden in het gebed. Zo mag dat ervaren worden in onze huisgodsdienstoefeningen en in de gemeentelijke samenkomsten. Wij bestormen daardoor a.h.w.de hemel. Zo mogen wij dat ook doen in bijzondere gebedssamenkomsten van christenen en gemeenten die een bepaalde aanleiding hebben; bijvoorbeeld bidden voor een zieke of bid- en dankdagen voor gewas en arbeid. Of, zoals onlangs: gebedszondagen voor de lijdende christenheid. Wij mogen daardoor een vurige muur van gebeden vormen rondom de vervolgden leggen. Of om een beeld te gebruiken: onze gebeden zijn als het luiden van een klok: beneden in de toren trekt iemand aan een touw; boven gaan de klokken luiden.

Echter, het voorbeeld dat je noemt (kinderen die aan moeders rok trekken) vind ik minder geschikt. Ook het persoonlijk gebed, mits in ootmoed en geloof gebeden, is iets waarmee een kind van God de hemel bombardeert (Luther; zie boven). Ieder kind van God mag daar veel van verwachten. We moeten dus niet zeggen dat een gebed met meerdere personen meer kracht (op God) uitoefent. Ik zou niet weten waar men dat in de Bijbel kan vinden. Wel is het zo, dat het wezen en de kracht van het gebed bij gemeenschappelijk bidden voor ieder die bidt beter tot uitdrukking kan komen.

Ik hoop, dat je iets hebt aan mijn antwoord.

Ds. C. den Boer