Verandering brengen in uitstelgedrag

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Ik heb erg last van uitstelgedrag. Soms word ik helemaal gek van mezelf. Dan weet ik dat ik binnenkort een opdracht in moet leveren en toch begin ik er niet aan. Ook als ik achter de computer zit, verzin ik eerst allemaal smoesjes voor mezelf, zoals eerst m’n mail en allerlei interessante sites bekijken voor ik aan mijn schoolwerk begin. Omdat het tot nu toe nog altijd goed is gekomen en ik altijd goede cijfers haal, lijkt het ook wel of ik steeds makkelijker word en steeds later aan iets begin. Echt iedere nieuwe periode begin ik weer met goede voornemens, maar het komt steeds weer terug. Het lijkt wel of ik alleen onder grote druk kan werken. Weet u misschien toch nog een mogelijkheid om verandering te brengen in dit gedrag?

Antwoord

Ha vragensteller,

Hierbij mijn overwegingen voor dit probleem. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Dit is overigens heel herkenbaar, want ik heb vaker vragen van leerlingen en studenten op dit terrein gekregen.
Mijn overwegingen geef ik je in de vorm van tips. Bedenk verder ook dat het voor meer mensen nodig is dat ze onder een zekere spanning komen staan en daardoor beter presteren.

Hierbij mijn tips:

-Besef dat een afspraak met jezelf net zo belangrijk is als een afspraak met een ander.

-Zorg dat je elke dag iets van je schoolwerk afmaakt. Vraag dat gewoon van jezelf en bedrieg jezelf dan niet.

-Zorg dat je alleen voor je hebt, waar je mee bezig moet zijn.

-Pak als eerste aan waar je tegenop ziet.

-Gebruik je hoofd om te denken en te willen en laat je gevoel (nog even wachten, nu nog geen zin, etc.) het daar niet van winnen.

-Maak een planning waar je schoolwerk absoluut deel van uit maakt en houd je aan die planning.

-Beloon jezelf (b.v. met een stukje ontspanning of iets wat je leuk vindt) zodra je wat van je schoolwerk af hebt.

Je merkt wel: je moet het zelf doen, afspraken maken met jezelf en je daar ook aan houden. Soms kun je een afspraak met een ander maken, die voor jou de stok achter de deur is, maar ook dat moet je willen. Sterkte en heb geloof in je eigen kunnen. Ieder gewoon denkend mens heeft gaven gekregen om dit te willen en te kunnen.

groetjes,
J. M. Strijbis

Lees ook: 'Uitstelgedrag'