Persoonlijke toepassing

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Geachte dominee Simons. Graag wil ik u een vraag stellen waar ik erg mee zit. Opgegroeid in de Gereformeerde Kerk is mij voorgehouden (ben nu 54 jaar) dat de Heere Jezus voor mij aan het kruis gestorven is. Ik ben nu een jaar hertrouwd met een lieve weduwe en ga nu naar de PKN (hervormd, niet hersteld) maar ik begrijp niets van die persoonlijke toepassing waar mijn vrouw het steeds over heeft. Ik luister cd’s, zoals over vrijspraak van de zondaar (van de SRA-avonden) die mijn vrouw koopt, maar ik begrijp veel niet. Mijn vrouw legt het keer op keer uit, maar toch blijf ik met heel veel vragen lopen. Kunt u mij dit op een gemakkelijke manier uitleggen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als ik u goed begrepen heb, dan zit u met deze vraag; “wat bedoelen de mensen als ze u zeggen: het komt op de persoonlijke toepassing aan! Deze vraag is vanuit uw achtergrond waarschijnlijk nooit aan de orde geweest en ook nooit in u opgekomen. U bent opgevoed in de wetenschap dat de Heere Jezus voor alle mensen gestorven is, dus ook voor u!

De achtergrond waar uw vrouw vandaan komt is geheel anders. Voor haar is het helemaal niet vanzelfsprekend dat de Heere Jezus voor haar gestorven is. Dat is immers alleen voor degene die in Hem geloven. Er is volgens uw vrouw geloof nodig, om te mogen weten dat Hij ook persoonlijk voor haar gestorven is (1 Joh. 5:10). Dat is niet automatisch en ook niet vanzelfsprekend. Integendeel dat is een groot Gods wonder als je mag belijden, door de genade van God, dat Hij ook de dood is ingegaan voor u persoonlijk, dat is het werk van de Heilige Geest. Ik wil het niet te ingewikkeld maken, maar het is wel een groot verschil of dat ik u zeg: er is een gestorven Heere Jezus ook voor u! (Hand. 2:38). Of dat ik zeg; de Heere Jezus is ook voor u gestorven. Het tweede kan alleen beleden worden door de Heilige Geest. Het eerste is de Evangelieboodschap dat er een Zaligmaker is voor zondaren, sterker nog; er is een gestorven Heere Jezus ook voor u (Joh. 3:16). Hij wordt ook u persoonlijk aangeboden! (Joh. 1:10). Is Hij dan al mijn eigendom? Nee, Hij moet persoonlijk aangenomen worden, wil ik kunnen zeggen dat Hij ook voor mij gestorven is.

Beste vraagsteller, als u deze evangelieboodschap mag horen, dat er een Lam van God is wat de zonde der wereld wegneemt, wat ontbreekt u dan nog? (Joh. 1:29)... De persoonlijke toepassing! Wat bedoelen we daarmee? Dat u door het geloof, met uw hart mag belijden: ik geloof niet alleen dat er een gestorven Heere Jezus is, maar ik mag geloven en belijden dat Hij ook voor mij persoonlijk gestorven is. De Heilige Geest werkt op een wonderlijke en onbegrijpelijke wijze het geloof in de belofte van het Evangelie in het hart. Zodat het hart de Heere Jezus omhelst of anders gezegd de Heere Jezus wordt toegepast door de Heilige Geest aan het hart. Nu mag ik weten, door de genade van God dat de Heere Jezus niet alleen voor anderen maar ook voor mij gestorven is en opgestaan uit de dood. Ik hoop dat ik een middel mag zijn om de strik te breken; Zijn naam moet immers de Eer ontvangen... Gods zegen toegebeden.

Ds. A. Simons