Al een tijd heb ik zo'n last van onwerkelijke gedachten, alsof alles wat met de ...

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Al een tijd heb ik zo'n last van onwerkelijke gedachten, alsof alles wat met de Heere en Zijn Woord te maken heeft niet waar is. Dan is het of ik tegen een muur oploop als ik lees en bid. Ik wil absoluut deze gedachten niet hebben, maar ze komen steeds terug. Ik roep steeds maar tot de Heere, maar dan komt het weer terug. Wat moet ik toch doen? Ik mocht weleens zo 'n rijkdom in God zien, en nu dit? Ik heb bijna geen kracht meer om deze gedachten te verwerpen.

Antwoord

Beste lezer,

Het valt inderdaad niet mee als je dit soort gedachten hebt. Het kan verschillende oorzaken hebben, maar het is uiteraard niet aan mij om te beoordelen welke het in dit geval is. Ik geef slechts iets door ter toetsing.

-Soms kan het lichamelijke moeheid zijn, waardoor we onze gedachten niet onder controle hebben. Moeheid kan een invalspoort voor de boze zijn. Dan is voldoende rust nemen (en dus andere dingen laten voor wat ze zijn) van het grootste belang. Denk aan Elia (1 Kon. 19).

-Het kan zijn dat je innerlijk, zonder dat iemand het weet, een bepaalde zonde koestert. Wanneer we dat doen, komt de Heere niet over en is er opnieuw een invalspoort voor verkeerde gedachten. “Wie zijn weg wel aanstelt, zal Ik Mijn heil doen zien” (Ps. 50).

-Soms is er niet een bepaalde oorzaak aan te wijzen, maar is het een periode van geestelijke `droogte`. Satan maakt daar misbruik van door met dit soort gedachten te bestrijden; door bijv. te zeggen: er is geen God. Wilhelmus a Brakel, een bekende oude schrijver, heeft het ergens over “atheïsterij bij Gods kinderen”. Dat kan dus!

Wat te doen? Toch blijven lezen in Gods Woord, ook al spreekt het voor je gevoel niet. Toch blijven bidden, ook al krijg je voor je gevoel geen contact. “Geloven in de woestijn”, dat is iets wat de Bijbel ons vaak laat zien! Lees in dit verband ook de Dordtse Leerregels eens: hoofdstuk I,16. “In het waarnemen van de middelen vlijtig voortgaan”.

Mochten ondanks het bovenstaande deze klachten terugkomen, zoek dan op zijn minst contact met een pastor om er eens van hart tot hart over door te spreken. Ook dat wil de Heere gebruiken!

Met een hartelijke groet en zegenwens,
Ds. P. D. J. Buijs