Nog steeds onbekeerd

Ds. C. Harinck / 3 reacties

Vraag

Aan iemand van de Gereformeerde Gemeenten. Nu is het al een poos geleden dat ik hier iets vertelde over mijn nood en over bekering, maar ik ben nog steeds onbekeerd. Het gebed vergeet ik vaak omdat ik dan ‘s avonds een preek of een goed boek lees en m’n moeder dan de trap op hoor komen en snel ga slapen. Maar bij tijden verlang ik er zo naar om een schaapje te zijn van die Grote Herder. Hoe kom ik daar toch?!

Ik moet geloven, maar ik kan het niet! Er staat: Wie U aanroept in de nood, vindt Uw gunst ONEINDIG groot! Maar ik merk het niet. Het is zó duister in mijn leven. Ik heb het zo moeilijk met dingen waar ik hier niet precies op in kan gaan. Hoe moet het nu?! Wilt u voor mij bidden? Ik kan het niet of ik word niet verhoord...

Een 15-jarige jongen.

Antwoord

Beste vriend,

Ik merk dat je weinig of geen hoop hebt. Ik merk ook dat je alles niet meer zo goed ziet en dat er dingen zijn die je niet met elkaar in overeenstemming kunt brengen. Wat moeten we doen als onze geest zo verward is en we onze gedachten niet de baas zijn? Er is maar één antwoord: in plaats van op de verwarde en duistere uitspraken van je eigen hart te luisteren, moet je naar de duidelijke en lichtende uitspraken van Gods Woord luisteren. Je doet dat reeds, want je vertelt over wat in de Bijbel over God wordt gezegd: “Wie U aanroept in de nood vindt Zijn gunst oneindig groot.” Daar moet je aan vasthouden. De duivel zal het je dan wel moeilijk maken, maar zeg dan maar: “Er staat geschreven.” Laat het niet los. Het is je enige houvast.

Je zegt iets over je moeder. Maar weet je moeder dan niet van je angst en vrezen? En ze mag toch weten dat je graag alleen bent op je kamer om de Bijbel te lezen?

Dat brengt mij tot mijn tweede advies; Je moet dit pak niet alleen dragen. Je moet het delen met je ouders of met je predikant of een ouderling. Te meer omdat er nog meer is wat je kwelt. Ik heb daar wel een vermoeden van, maar bespreek dat met iemand die je vertrouwt.

De Heere hoort het geroep van de raven en zeker ook jouw geroep. Psalm 147:9.

Houd moed,
Ds. C. Harinck

Tags in dit artikel:

onbekeerd
3 reacties
freekkoobs
Prachtig antwoord van de DS. Het antwoord op je vragen is te vinden in de bijbel! Ga naar God, Hij heeft jou al gevonden.

En een tip van een leeftijdsgenoot: wees niet bang om je moeilijkheden aan iemand te vertellen ook al is het nog zo spannend! Zoek iemand die je echt vertrouwd en wat vooral belangrijk is waar je je op je gemak voelt en jezelf kunt zijn.

Angst is mar veur eben, spiet is veur altied!

God zij alle eer!
Zv70
Beste vraagsteller: laat het antwoord van Ds. Harinck lezen aan je ouder(s). Daarna vertel je dat het jouw vraag is. Weet ook dat God jouw nood kent. Sterkte!
Samanthi
Lieve vragensteller
Naast de adviezen van de dominee, wil ik je het advies geven om je aan de Heere Jezus over te geven.
Daar is alles te krijgen, Bekering, vergeving, vrijspraak rechtvaardig, Hij heeft alles volbracht.