De Heere is niet gediend met verdoemenis

Ds. J. van het Goor / Geen reacties

Vraag

Ik hoor af en toe een uitspraak als: “Zijt ge met mijn doem gediend, zoek Uw eer, ik heb het verdiend.” Is deze uitspraak eigenlijk wel in overeenstemming met Gods Woord?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Laten we beginnen met te zeggen dat het laatste waar is: ik heb verdiend verdoemd te worden, verloren te blijven. Daarin staat de HEERE in Zijn recht. Tegelijk moeten we oppassen niet ineens hele grote woorden na te spreken, die we inhoudelijk niet kennen. En toch is het waar: wij liggen allemaal verloren en als we niet komen tot geloof en bekering, dan blijven we verloren. Lees maar eens na in het slot van Johannes 3. Dus de oproep klinkt uit de mond van Johannes: Gelooft het evangelie en wordt (weest) behouden.

De uitspraak die hier geciteerd wordt is misschien uit een gedicht of van een oudvader. We moeten oppassen dat zo’n uitspraak niet een eigen leven gaat leiden. De Heere is wel recht, en dat in al Zijn weg en werk; ook als Hij mij moet verdoemen (=voor eeuwig weg doen voor Zijn aangezicht). Maar de Heere is er niet mee gediend. Immers: De HEERE heeft geen lust in onze dood, maar daarin heeft Hij lust, dat we ons bekeren en leven!! (naar Ezechiël 18:23 en 33:11). Daarmee is de HEERE gediend. Daarin ligt Gods eer, als we geloven in de Zoon; en wie gelooft zal leven. En wie leeft zal eeuwig loven; eeuwig zingen van Gods goedertierenheden.

Ds. J. van het Goor

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Rijssen