We zijn al een tijd getrouwd, maar als we gemeenschap hebben komt mijn man altij...

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

We zijn al een tijd getrouwd, maar als we gemeenschap hebben komt mijn man altijd eerder klaar als ik. Zodoende ben ik nog nooit spontaan klaargekomen! Ik geniet wel heel erg van het vrijen, maar ik heb meer tijd nodig en hij is me altijd voor en dan is de seks weer voorbij! Dat vind ik jammer. Weet u wat we hieraan kunnen doen?

Antwoord

Beste mevrouw,

U stelt een heel concrete vraag, waarop u misschien een heel ander antwoord verwacht dan ik ga geven. Want hoe een en ander bij het vrijen ‘technisch’ in z’n werk gaat staat wel beschreven in boeken daarover (ik heb geen titels bij de hand). Hóé u en uw man ervoor kunnen zorgen dat gelijktijdig een hoogtepunt wordt bereikt in de gemeenschap heeft echter naast een ‘technische’ kant ook nog een andere zijde.

U schrijft, dat wanneer uw man klaar komt de seks weer voorbij is. U geniet, echter met een ‘maar’. Dat duidt op een tegenstelling die -wellicht onbewust- spanning en/of teleurstelling oproept. Is het niet zo, dat u zichzelf wegcijfert om het uw man naar de zin te maken? Dat u zichzelf tekort doet door hem niet te (durven) vragen rekening met u te houden? Dat kan namelijk best. Het is voor hem mogelijk zich “in te houden”, al zal dat misschien wel enige oefening vergen. Het gaat om geméénschap en dat is iets van béíden!

In een relatie waar sprake is van echte liefde (op allerlei manieren) is er balans in geven én ontvangen voor beiden. Dáár mag, ja móét u aan appelleren! Dan komt samen met rust en ontspanning waarschijnlijk vanzelf het gewenste resultaat.

Succes en veel liefde toegewenst.

Hartelijke groeten,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk