Vriend bezoekt sekssites

Ds. H. Veldhuizen / 1 reactie

Vraag

Sinds een halfjaar heb ik (vrouw van 39 jaar) een relatie met een gescheiden man. Zelf ben ik lang geleden ook gescheiden. Het klikt tussen ons ontzettend goed en we hebben het heel fijn samen. We kunnen goed met elkaar praten en hebben ook veel gezamenlijke interesses. Alleen wat mij heel veel verdriet doet is zijn verleden en dan voornamelijk op seksueel gebied. Hij heeft verschillende relaties gehad met seks en geslachtsgemeenschap. Toen hij jong was, vertelde hij mij, had hij niet zoveel met het geloof en leefde erop los. Hij had zelfs seks met een meisje op vakantie die hij toen nog maar een paar avonden kende. Ik moest heel erg slikken toen ik dit hoorde (na twee maanden) en heb op het punt gestaan het uit te maken omdat ik dit heel erg vond. Zelf ben ik als maagd het huwelijk ingegaan en wil ik graag proberen te leven zoals God het van ons vraagt. En dan het idee dat hij met verschillende meisjes/vrouwen het bed heeft gedeeld, geeft mij een naar gevoel. Zo is het niet meer uniek en gaat het tegen Gods wil in met het mooie van seksualiteit binnen het huwelijk.

Toen is ook nog naar voren gekomen dat hij pornosites bezocht heeft en hij vertelde me dat hij dit nu niet meer doet en God daarvoor om vergeving heeft gevraagd. Hij wilde graag dichter bij God gaan leven en zijn geloofsleven gaan verdiepen (dat was al zijn intentie voordat hij mij ontmoette). Nu vertelde hij gisteren dat hij toch weer twee keer sekssites heeft bezocht sinds hij mij kent. Dat stelt me erg teleur. Hij zei dat hij er spijt van heeft en mij geen verdriet wil doen. Hij zegt er zelf ook last van te hebben dat hij dit weer gedaan heeft en ook gebeden heeft om kracht. Hij zegt mij niet te kunnen beloven het niet weer te doen, maar dat hij het wel gaat proberen het niet te doen. Verder zegt hij dat hij veel van me houdt, me aantrekkelijk en lief vindt en me niet kwijt wil. Hij zei ook dat hij in meerdere opzichten ‘zwak’ is en soms moeilijk verleidingen kan weerstaan. Dit alles baart mij zorgen (ook met het oog op de toekomst, als een andere vrouw hem misschien wil verleiden) en ik vraag me af of ik wel met hem verder moet/mag gaan. Probleem is dat ik het afgelopen jaar heel veel van hem ben gaan houden en ik weet dat hij ook veel van mij houdt. We zijn echt gek op elkaar. Samen willen wij ook dichter bij God gaan leven en hij geeft ook aan mij niet kwijt te willen. Er spoken zoveel gedachten en gevoelens door me heen. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste vriendin,

Ik begrijp de aarzelingen die je hebt om met de man over wie je schrijf verder te gaan. Eerlijk gezegd heb ik, als ik lees wat je schrijft, die aarzelingen ook. Je zult echter begrijpen dat ik niet voor je kan beslissen. Dat vraag je trouwens ook niet. Maar ik geef wel een paar overwegingen waaraan je misschien wat hebt.

Laten we in de eerste plaats vaststellen dat het positief is dat hij je eerlijk heeft verteld van zijn vroegere relaties, inclusief seks en geslachtsgemeenschap en dat hij in zijn jonge jaren seks had met een meisje op vakantie en pornosites bezocht. Hij had dat gemakkelijk kunnen verzwijgen. Maar dat heeft hij niet gedaan. Kennelijk wil ook hij een eerlijke relatie met jou. Vooral dat hij al, zoals je schrijft, voordat hij jou ontmoette God om vergeving heeft gevraagd en de intentie had om dichter bij God te gaan leven en zijn geloofsleven te gaan verdiepen. En dat hij er last van heeft dat hij opnieuw pornosites heeft bezocht en dat hij gebeden heeft om kracht. Het kan zijn dat hij een geweldige innerlijke strijd heeft, zoals Paulus schrijft in Romeinen 7: Het goede dat ik wil, doe ik niet en het kwade dat ik niet wil, doe ik. Ook al gaat het bij Paulus niet om zulke ontsporingen als bij hem. Toch blijf ik veel aarzelingen houden. Het is namelijk maar niet een enkele ontsporing geweest, maar er waren, zoals je schrijft, verschillende relaties. Bovendien heeft hij onlangs opnieuw sekssites bezocht en hij kan jou niet beloven dat hij dat niet weer zal doen. In meerdere opzichten is hij dus op seksueel gebied zwak. Of moeten we zeggen: verslaafd? Hoe zal het dan gaan als jullie tot een huwelijk zouden komen? Zal een man met zoveel seksuele ervaring, ondanks een huwelijk, niet weer kunnen ontsporen? Vooral als je denkt aan onze overgeseksualiseerde maatschappij en er na een aantal jaren  ‘slijtage’ in de omgang met elkaar kan komen, zoals zo dikwijls het geval is?

Als je desondanks de relatie met hem wil voortzetten, dan raad ik je aan in ieder geval geen snelle stappen naar een huwelijk te maken. Probeer in jullie gesprekken verder te komen in hoeverre het ernst is met zijn goede voornemens en in hoeverre het hem werkelijk om God en Zijn Woord te doen is. Maak, als je de relatie aanhoudt, ook heel duidelijke afspraken, zoals: beschermd internet, zodat er geen verkeerde sites opgezocht kunnen worden, niet meer dan één TV in huis en deze op een zichtbare plaats in de kamer, en geen tijdschriften of DVD’s die tot verleiding kunnen brengen, e.d.

En: Ik weet niet in hoeverre je de man kent. Als je niet zoveel van hem weet en hij bijvoorbeeld uit een andere gemeente dan de jouwe komt, kan het goed zijn dat je informatie over hem vraagt, bijvoorbeeld aan een predikant. Schrik daar niet van, want dat gebeurt dikwijls. Predikanten hebben hun ambtsgeheim en zullen bereid zijn, vertrouwelijke informatie, zo ze die hebben, te geven.

Hoe is trouwens het ‘geestelijke gehalte’ van jullie omgang, beste vriendin? Kunnen jullie samen praten over het dingen van het geloof, over de kerkdienst en de preek? Kunnen jullie ook samen bidden? Dat zijn heel belangrijke vragen voordat twee mensen voorgoed samen verder gaan, niet alleen voor ouderen, maar ook voor jonge mensen.

Ik hoop dat je met deze overwegingen wat kunt. Van harte wijsheid van God bij al je overwegingen toegewenst.

Ds. H. Veldhuizen

Lees meer artikelen over:

pornoseksualiteit voor het huwelijk
1 reactie
Cloudsadmirer
Wat een ontzettend mooi antwoord van ds. Veldhuizen.
Het is inderdaad erg belangrijk dat jullie samen bidden! Juist dan mag je elkaar ook in je teerste en zwakste momenten kennen!

Het zal heel moeilijk zijn om een man te hebben met (weliswaar door eigen toedoen) een 'verleden'.
Ik vind het heel kostbaar dat hij wel zo eerlijk tegen je is geweest! Dat hij je dat toevertrouwd en dus kan jij hem als het tot een huwelijk mag komen, hem helpen niet terug te vallen!

Het vlees is zwak en wij zijn allemaal zondaars en als hij berouw heeft over zijn vroegere zonden en jij kunt hem echt vergeven, dan mag hij toch een nieuwe kans?
Bovendien is de liefde erg sterk, en ik lees uit je vraag dat jullie erg veel van elkaar houden (ondanks alles), dat is erg mooi!
Je kan er ook voor kiezen om niet met hem verder te gaan, misschien kom je dan een man tegen met een 'schoner' verleden, maar dat geeft je nooit de garantie dat zo'n man niet in deze zelfde zonden kan vallen!

Vraagstelster, begrijp me goed als ik dit in liefde zeg:
Als de Heere je man heeft vergeven (dat is wel nodig) en hem (weer) een nieuwe kans geeft, wie zijn wij dan als mens om hem niet te vergeven en een nieuwe kans te geven?

Gods wijsheid toegewenst!