(...) Ik weet dat ik getrouwd ben voor God, maar ik vind dat juist een geschenk....

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Ik ben vijftien jaar en heb tien maanden verkering met een lieve jongen die net als ik christelijk is. We hebben nu al redelijk vaak gemeenschap gehad. Ik weet dat u dit afkeurt, maar het voelt zo goed en onze relatie wordt er beter door en de liefde voor elkaar wordt daardoor ook steeds dieper. We hebben al een aantal keer geprobeerd het niet te doen, maar dat lukte niet omdat we het zo geweldig vinden. We weten dat God het ziet, maar ik zie het niet echt als een zonde maar meer als een bezegeling op onze liefde. Ik weet dat het in het huwelijk thuis hoort, maar ik snap niet waarom het niet mag voor het huwelijk. Vroeger was het toch zo dat zodra je gemeenschap heb gehad, was je getrouwd? Ik weet dat ik getrouwd ben voor God, maar ik vind dat juist een geschenk. Zit ik er nu helemaal naast of niet? Ik gebruik de pil nu. Is dat ook slecht? Ik zie zelf echt niet wat er verkeerd is. Ik bid ook met mijn vriend en ik weet echt dat God bij ons is op zo'n moment. Wat vindt u? Alvast bedankt voor uw antwoord.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Inderdaad, de beleving van de eenheid tussen twee mensen die weten dat zij voor elkaar bestemd zijn en die elkaar liefhebben met een exclusieve liefde (hij/zij alleen en nooit een ander!), dat is iets geweldigs. En inderdaad, in de seksuele gemeenschap van die beiden ligt een bezegeling van die liefde. Zo spreekt de Bijbel er ook over, Lees Genesis 2:23 en 24. Lees ook wat de apostel Paulus schrijft over het huwelijk in 1 Korinthe 7 (vooral ook vers 9).

Maar nu heb ik wat het laatste betreft een paar vragen aan jou:

Uit wat je schrijft blijkt, dat je er toch niet helemaal gerust op bent,dat jullie omgang met elkaar goed is. Je geweten laat je kennelijk niet met rust. Daarom heb je ook al wel eens geprobeerd om het hebben van seksuele gemeenschap na te laten. En zou het ook kunnen zijn, dat God door de stem van je geweten tot je spreekt? Mag je er wel van uitgaan, dat God iets goed vindt, omdat je het ervaart als iets geweldigs?

Als je 15 jaar bent, moet er nog heel wat in je jonge leven rijpen. Voordat je zover bent, dat je weet: wij zijn bestemd voor elkaar -ons leven lang- moet de zaak eerst beproefd (getest) worden. En bij die oefening hoort, dat het duidelijk moet worden, dat jullie liefde uit iets meer bestaat dan bevrediging van seksuele verlangens. Je moet weten: ook zonder het laatste, blijven wij elkaar trouw.

Weet je heel zeker, dat jouw vriend voor jou heeft gekozen met een liefde die blijvend is? Wellicht had hij voor jou en naast jou nooit een andere vriendin. Maar mag ik er dan vanuit gaan, dat hij jou niet alleen aardig vindt, omdat je zijn seksuele verlangens bevredigt? Als dat laatste zo is, moet nog bewezen worden, dat er ook bij hem sprake is van echte liefde.

Vind je jezelf eigenlijk niet te jong om nu al een evenwichtige beslissing te nemen. In feite zijn jullie toch eigenlijk bezig om op een huwelijk vooruit te grijpen?

Weten je ouders van jouw leefwijze? Zou het niet wijs zijn om hen om raad te vragen? Ik ga er nu maar vanuit, dat het gezin waartoe je behoort ook kerkelijk meelevend is.

Praat ook eens met een pastor die jullie kan zeggen wat de Bijbel zegt over verkering en huwelijk. Hij kan jullie misschien ook goede literatuur geven.

Is het gebruik van de pil verantwoord? Weet je zeker, dat dit geen invloed heeft op het al of niet krijgen van kinderen later?

En nu ga ik een paar dingen tegen jou zeggen:

Jullie relatie wordt niet beter en de onderlinge liefde niet dieper, doordat je voortijdig seksuele gemeenschap hebt met elkaar. Echte liefde kan wachten.

Stop met het leven, dat je nu leidt. Bid God samen met je vriend, of hij jullie de kracht wil geven om op elkaar te wachten en het met elkaar uit te houden, totdat je kunt trouwen. En -als je vriend ook zo jong is als jij bent- wacht dan nog een enkel jaartje.

Je krijgt zeker vroeg of laat van de leefwijze van nu, spijt. Daarom moet je aan God vragen om vergeving en om de genade van de bekering, waardoor je tegen de stroom op leert roeien. Dan zal je een ervaring hebben die dieper is dan wat je nu ervaart in seksuele gemeenschap. Dat is de ervaring van de liefde van de Heere Jezus Die aan het kruis Zijn leven liet om onze schuld te verzoenen en ons in gemeenschap te brengen met Zijn Vader.

De Heere zegene je. Hij moge je vervullen met Zijn genade, jou en je vriend.

Ds. C. den Boer

Naschrift redactie: Ds. Den Boer heeft met zijn antwoord een inleiding meegestuurd met als titel:  “Verliefd, verloofd, getrouwd”. Deze is op te vragen via vragen@refoweb.nl

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk