Uniform dragen

Redactie Refoweb / 24 reacties

Vraag

Graag wil ik de volgende vraag stellen. Waarschijnlijk ga ik de opleiding volgen voor tandartsassistente. Een vriendin van mij is tandartsassistente. Zelf ben ik tegen het dragen van een broek, maar als tandartsassistente moet je een uniform dragen (jasje en broek). Kan het zijn dat je daarom een bepaald beroep niet mag uitvoeren? Of moet je het uniform alleen aan op je werk, en daarbuiten weer de gewone kleding? Ik vindt het best lastig hoe ik hier op een bijbelse manier mee om moet gaan.

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

24 reacties
Daniel
Beste vragenstelster,

Is dit een vraag naar de bekende weg of twijfel je echt?

Als dat zo is kun je ook niet naar de tandarts die een assistente heeft die een broek draagt. Je bent principieel of niet.
Liever een fietsenrek in je mond dan geholpen worden door een assistente met een broek aan.
Mag van mij hoor, maar in de bijbel staat niets over een tandartsassiste met een broek aan.

Soms droom ik over een refoleven waar we niet zo moeilijk doen over bedrijfskleding, over hoedjes op naar de kerk, over de juiste lengte van een rok, maar als ik wakker word is de nachtmerrie over. Dan weet ik weer..., wij blijven moeilijk doen, ik ook.
linneke
mag je geen uniform rok aan?
dkw
Lees het antwoord in de URL door vragensteller.
Er is geen enkele grond dat vrouwen alleen een rok aan mogen, dit is cultureel bepaald.
Als je als tandarts assistente of in het ziekenhuis werkt of welke reden dan ook een broek aan hebt doe je echt geen zonde mee.
Als je bewust met een broek een kerk ingaat waar dit niet de gewoonte is om te provoceren is dit wel verkeerd.
Voor de rest is er echt niets verkeerds aan een broek, nogmaals lees het antwoord in de URL!
lies
@ Daniel: met jouw antwoord kan de vragenstelster niet verder... Je zit haar ronduit belachelijk te maken. Je kunt haar mening toch wel respecteren, al hoef je het er niet mee eens te zijn?

Zelf draag ik ook altijd een rok (tenzij het dragen van een broek noodzadelijk is, bij sporten e.d.). Zo ben ik het gewend en ik heb er geen probleem mee, dus waarom zou ik ineens broeken gaan dragen?

Wat de vragenstelster betreft: als het verplicht is in dat beroep om een goede reden, dan is het niet anders en zou ik er persoonlijk geen probleem mee hebben op het werk een broek te dragen.
chrissie
ik werkte destijds in een slagerij daar was het mega koud, ik ben toen ook een broek gaan dragen op mijn werk, ik heb het toen ook aan de dominee van onze gemeente gevraagd, en die zei, er geen probleem mee te hebben, zolang het op de werkvloer was....
ik ben op zich niet tegen op een broek, draag ze zelf eigenlijk bijna nooit, maar trek mijn dochter ze wel aan, ik zou er niet teveel een probleem van maken...er zijn ergere dingen
waldboy
Als je pricipieel tegen het dragen van een broek bent, ben je dat toch altijd.
Als je vind dat God het niet goed vindt en het vanyit Bijbels oogpunt niet mag, mag het ook niet als je tandartsassistente bent.
Gods regels zijn regels. Hij doet geen water bij de wijn!
Daniel
@lies: Helaas ben ik het niet helemaal met je eens, als politievrouw draag je een broek, als vrouwelijke chirurg een broek en als je dat niet wilt moet je een ander beroep kiezen. Ik respecteer best de mening van de vragenstelster, zelf vind ik een vrouw met een rok aan vrouwelijker dan een vrouw met een broek aan

Ik kan niet zo goed tegen vragen naar de bekende weg. Je hebt toch ook ouders, broers, zussen, tantes en die weten het ook niet meer, wel een broek aan tijdens het werk of niet.

Ik werk ook op zondag en dat vindt God goed, we kunnen de ziekenhuizen niet op zondag sluiten.

Maar als ik vragenstelster gekwetst heb.....mijn excuus.
Roozemond
Vraagstelster, als er ruimte is vh dragen van een broek, dienst er ook ruimte te zijn vh dragen van een rok. Het is juist de uitdaging om daarover in open gesprek te gaan. Er dient ruimte te zijn voor elkaar, respect. En als tandartsassistente kan een rok prima!

@peerkloppe, ik vind jouw reactie nergens op slaan! Alsof ik als rokdraagster mn schaamte niet zou weten te bedekken, nou, dus wel! En dus niet weg met de rok!
tamara72
weer een prima onderwerp waar een ieder zijn of haar gedachten weer kwijt kan.
Als het werk maar goed gedaan wordt waarom zou dat in een rok niet kunnen en wat zie ik in de kleding winkels hangen veel rokken en vooral jurken die op dit moment in de mode zijn.
Zouden wij dan als christenen een broek gaan dragen??
Zodat de wereld het juist nu niet doet??
43843
@lies en @roozemond, ik ben het helemaal met jullie eens.
Sabine
Ik ben zelf tandartsassistente, en kan dus uit ervaring zeggen dat werken met een rok niet kan. Als je goed kijkt, weet je dat tijdens assisteren je met 2 mensen om het hoofd van een patiënt zit. Dan vereist de praktijk dat je je benen samen met de tandarts om en om neerzet. (Daar hoef je niets raars achter te zoeken, je bent gewoon professioneel bezig) Als je een rok zou dragen zit je te ver van de patiënt af, zie je niets, en het is erg slecht voor je rug.
In het dagelijks leven draag ik altijd een rok, maar op mijn werk zonder gewetensbezwaren een broek.
Daniel
@Sabine: mooie reactie!
Sabine
Ha Daniel,
Jouw reacties kan ik ook meestal wel waarderen hoor! Een beetje relativeringsvermogen kan soms geen kwaad, in ieder geval bij mij. En altijd goed om verder te kijken dan het kleine 'refo' wereldje.
Daniel
@Sabine: Met alle respect voor de vraagstelster, ik neem haar vraag wel serieus, ik reageer wel zoals ik het voel.
Ik weet wel dat ik soms een beetje lomp reageer, maar met elkaar pamperen helpen we elkaar ook niet.

Met twintig jaar had ik geen ouders meer en direct het geloof afgezworen, definitief!
En toch komt dat kleine 'refo' wereldje steeds terug.
Volgens de letter van de wet zal mijn geloof wel niet deugen, maar het gekke is, ik geloof wel, maar wel in een God die barmhartig en liefdevol is en Die niet iedereen in de hel laat verdwijnen.
Met veel plezier reageer ik op refoweb, soms, soms meer dan soms worden mijn bijdrages verwijderd, maar de volgende keer mag ik weer vrolijk reageren.

Weet je Sabine, door refoweb ben ik weer dichterbij het geloof gekomen, daar ben ik blij mee. Maar ik zal altijd reageren zoals ik nu doe, ik sla niemand met bijbelteksten om de oren, ik ga recht uit het hart.

En ik zie niet eens of de tandartsassistente een broek of een rok aan heeft, als ze me aardig is en mij geruststeld.
Roozemond
@Daniel, ik kan jouw reacties tegenwoordig door een andere bril zien en daar dank ik God voor.
Sabine
En dat, Daniel, is precies wat ik waardeer...
sydneylover
@Daniel

'Recht uit het hart'. 100% eens. Maar hoeveel ref0's geven antwoorden die politiek correct zijn maar niet recht uit het hart komen?
Waarom kan iemand zoals de vraagsteller niet zelf verantwoordelijkheid voor haar keuzes dragen?

Ik spreek uit ervaring want ik heb het geven van goedklinkende antwoorden ook zelf gedaan. Kan me de kritische blik van de dominee nog goed herinneren toen mijn vrouw en ik vertelden dat we voor ons werk naar Australië verhuisden. Eerste opmerking: 'Daar zit geen GerGem meer'. Tja ik was midden 20 en gaf een antwoord zoals mij dat geleerd is, heel braaf natuurlijk en politiek correct want ik voelde wel aan dat hij ons als een stel carrièretijgers zag. Ik wou dat ik toen meer ballen had gehad.

Nu zou ik gezegd hebben. 'Nee, dat klopt, dus u denkt dat er daar geen bekeerde mensen leven?'. Omdat ik in de loop van de jaren heb geleerd in dit soort situaties recht uit het hart te spreken. Al is het best wel eens moeilijk, het lucht enorm op af en toe! En mocht het iemand niet welgevallig klinken: jammer dan voor die persoon, ik zit er niet mee.

Zo, ook dit lucht op ;-)
1a2b3c
Beste vraagsteller, als je op een Bijbelse manier wilt leven moet je van de Bijbel geen boek van allerlei regeltjes maken: dit 'mag' niet en dat 'moet' wel.
Leven in de Christelijke vrijheid door de liefde, vanuit een levende relatie met God.
Maak van relatie geen religie, dat kan Hem niet behagen en de wereld wordt er ook niet door aangetrokken. God ziet ons hart aan!
lies
@ Sabine: dank voor je reactie, vind het een mooie, praktische reactie.

@ Daniel: dan zijn we het niet eens, geeft niet :) Ik vond je eerst reactie lomp, maar na je latere reactie gelezen te hebben snap ik het wel beter.

Persoonlijk zou ik zo'n vraag ook niet via Refoweb stellen, ik denk dat mijn ouders of andere personen in m'n omgeving mij een prima antwoord zouden kunnen geven als ik met zo'n vraag zou lopen.

Ik ben het gewend om rokken te dragen, ik voel me daar prima bij. Ik vind het bovendien lekkerder zitten en ook mooier staan,maar dat is per persoon verschillend.

Ik veroordeel niemand met een broek en ik hoop dat ik dan ook gerespecteerd word als rokkendraagster. De reactie van peerkloppe vind ik dan ook nergens op slaan, aangezien er voldoende zedelijke rokken zijn, net zoals er voldoende onzedelijke broeken zijn.
Zowel in een rok als in een broek kun je er zedelijk bij lopen (of juist niet!)

Laten we dan ook elkaar ten allen tijde respecteren.
Roozemond
@lies, dat moeten we zeker doen en vaak nog leren ook; elkaar respecteren.