Verschillende geslachtsregisters

dr. J. Hoek / Geen reacties

Vraag

Bij Mattheüs zijn er 25 schakels tussen Jozef en David, bij Lucas zijn er 40 schakels in het geslachtsregister, hoe kan ik dat uitleggen aan critici?

Antwoord

Het antwoord op deze vraag is dat de geslachtsregisters niet compleet behoeven te zijn. Er kunnen schakels overgeslagen worden, omdat het in de prediking van deze registers niet gaat om historische compleetheid (wel historische betrouwbaarheid). Prof. dr. J. van Bruggen schrijft over de verschillen tussen de geslachtslijsten in zijn boek “Christus op aarde”,Kok - Kampen 1987,4.3 (blz. 100v).

Lukas gaat verder terug dan Mattheus: de eerste tot Adam, de tweede tot Abraham. Daarom is de lijst bij Lucas dan ook langer.

Ds. J. Hoek

Tags in dit artikel:

geslachtsregistertegenstrijdig