Wie onwaardig eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel

Ds. J. van het Goor / Geen reacties

Vraag

Wie onwaardig eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel. Wanneer eet en drink je onwaardig? Als je aan het avondmaal gaat, vlucht je toch tot God? En dat mag iedereen.

Antwoord

Om maar te beginnen met het laatste: Iedereen die in nood is, mag tot Christus vluchten. Ik lees zelfs, dat Jezus zegt (Matt.11 : 28) "Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast bent en Ik zal u rust geven." En ook staat elders: "Wendt je naar Mij toe en wordt behouden."

Laat ik het antwoord niet te moeilijk maken: Iedereen die wel aan het avondmaal gaat, maar het in feite niet om de Heere begonnen is, die staat schuldig aan het bloed van Christus. Die eet en drinkt zichzelf EEN oordeel. We moeten wel onderscheiden met HET oordeel.

Aan het avondmaal worden zondaren genodigd die hun zaligheid in Christus hebben gezocht en in het geloof daar gevonden: Hij voor mij! Zulke zondaren die daarom naar Christus vluchten en Zijn nodiging horen, zullen zich geen oordeel eten en drinken. Zij zullen mogen ervaren, dat de wijn, in het geloof het bloed van Christus, het hart verheugt!

Lees meer artikelen over:

formulierenHeilig Avondmaalonwaardig