Babyfluisteraar

Ds. H. Veldhuizen / 5 reacties

Vraag

Kan een baby van elf weken dingen/zaken in huis zien die een ander niet ziet? Kan het ook zijn dat je baby hierdoor heel hard gaat huilen en rare bewegingen gaat maken alsof hij angstig is? Zo ja, wat kunnen we hiermee? En kan een babyfluisteraar hier al iets mee? Wij zijn namelijk ten einde raad met ons zoontje van elf weken oud.

Antwoord

Beste vriend en vriendin,

Jullie zijn, zoals jullie schrijven, ten einde raad met jullie elf weken oude zoontje, dat veel huilt en daar rare bewegingen bij maakt alsof hij angstig is. En nu is jullie vraag of een baby van elf weken dingen in huis kan zien die een ander niet ziet en of een babyfluisteraar wat kan met zo’n klein kind?

Om maar meteen met het laatste te beginnen: ik denk niet dat een babyfluisteraar de juiste weg is. Bij wat zo’n babyfluisteraar doet zijn heel wat vraagtekens te zetten. Ik heb daar twee keer eerder op Refoweb over geschreven en die urls voeg ik onder aan mijn antwoord toe. Ik denk dat die antwoorden voor jullie duidelijk genoeg zijn.

Waar het me meer om gaat is jullie vraag of jullie baby dingen in huis kan zien die een ander niet ziet en die hem angstig kunnen maken. Mijn eerste antwoord daarop is: ik denk dat jullie het in die richting niet moet zoeken. Wat wel heel belangrijk is: een kind kan heel gevoelig zijn voor de sfeer in huis, bijvoorbeeld het al of niet vertrouwde lieve gezicht van moeder en vader, de lieve woordjes van hen, de zorg en aandacht die ze aan hem geven, enz. Op een gegeven moment gaat het, in normale omstandigheden, tegen het vertrouwde gezicht van moeder en vader zijn eerste lachje geven, wat een geweldig moment is voor moeder en vader.

Nu ken ik jullie omstandigheden niet, maar laat ik, jullie zullen me dat vast niet kwalijk nemen, een aantal algemene opmerkingen maken. Voor een deel vindt je die ook in de beide antwoorden onder aan deze brief:

Veel huilen van een baby kan allerlei oorzaken hebben. In de eerste plaats: het is nogal wat om, na negen maanden in de warme en veilige baarmoeder gezeten te hebben, ineens in een heel andere wereld terecht te komen. Daarom huilt een baby in de regel meteen na zijn geboorte en als het goed is klinkt dat als muziek in moeders (en vaders) oren. Dan wordt het heerlijk in moeders armen gelegd, er is moeders vertrouwde geur (ik heb het over normale omstandigheden), daarna komt het in het warme bedje, krijgt het de nodige verzorging, enz. Maar er kunnen ook allerlei omstandigheden voor het kind minder aangenaam zijn. Hoe was bijvoorbeeld de zwangerschap? Is er tijdens de zwangerschap iets gebeurd? Een kind dat in het moederlichaam groeit doet namelijk heel wat indrukken op, ook geluiden e.d. En ook na de geboorte kunnen we minder aangename dingen gebeurd zijn: was er ziekenhuisopname van het kind? En (ik mag die vragen toch wel stellen?): is er rust in jullie gezin of zijn er bepaalde spanningen? Ben je als moeder (of eventueel vader) zelf gespannen? Is er voldoende aandacht voor het kind? Ik denk even (ik weet niet hoe dat bij jullie is) aan borstvoeding: wat is het heerlijk voor het kind vijf of zes keer per dag zo’n twintig minuten tegen moeders borst aan te liggen en heerlijk te drinken, met moeder lieve gezicht vlak bij zich. Overigens kan dat ook bij flesvoeding, als er maar tijd en aandacht voor het kind is. En dan, als het huilt: even door moeder (eventueel vader) in de armen genomen te worden, wang tegen wang, en moeder of vader neuriet of zingt zachtjes. Dat zijn allemaal heel belangrijke dingen, vooral als er sprake is van een werkende moeder, waardoor het mogelijk is (ik zeg met nadruk: gelukkig niet altijd!) dat er voor het kind weinig tijd is en veel in haast moet gebeuren. Belangrijk is ook, maar dat begrijpen jullie wel, een rustige en evenwichtige sfeer in huis: is er meer aandacht voor de tv of is er veel harde muziek, of heeft het kind alle aandacht? Allemaal heel belangrijke dingen.

Nu neem ik aan dat dat bij jullie allemaal in orde is. En toch huilt het kind zoveel! Aan de ene kant kan dat vrij normaal zijn. Er zijn nu eenmaal babies die veel en babies die zelden huilen. Belangrijk is dat dat jullie niet irriteert. Misschien is het mogelijk, als het kind veel ‘s nachts huilt en jullie uit de slaap houdt, een soort ’ploegendienst’ in te stellen, dat de een eerder gaat slapen dan de ander. Daarnaast kan er ook werkelijk iets aan de hand zijn. Het kind kan bepaalde krampjes of een of andere stoornis hebben. Daarom kan het ook heel belangrijk zijn, als het huilen aanhoudt, de huisarts of het consultatiebureau te raadplegen en zou er een nader onderzoek kunnen plaatshebben.

Beste vriend en vriendin, ik begrijp jullie zorg. Heel verdrietig voor jullie! Kinderen zijn een zegen van onze God. Jullie hebben dat misschien ook beleden op het geboortekaartje. Evenals een goed en gelukkig huwelijk een zegen van onze God is. En nu ervaren jullie dat die zegen ook schaduwzijden heeft. Met smart baart een vrouw sinds de zondeval kinderen (Genesis 3:16) en met zorg en moeite brengen we onze kinderen groot. Daarbij vergeten we voor ons en onze kinderen het gebed niet. Jullie zullen dat vast ook niet vergeten. Van harte hoop ik dat er een goede keer mag komen in jullie gezinnetje en voor jullie kind.

Ik hoop dat ik jullie wat geholpen heb,
Ds. H. Veldhuizen

Zie ook:

Hulp inroepen van een babyfluisteraar

Hoe moeten we denken over de zogenoemde babyfluisteraar

Tags in dit artikel:

babyoccult
5 reacties
Hanna
Wat een liefdevol antwoord!

En nee...een babyfluisteraar zou ik niet naar toe gaan,
ga naar Jezus! Breng jullie kindje door gebed bij Hem!
Hij laat niemand staan!

En ik zou naar een osteopaat gaan, vaak is de oplossing 'simpel'
en ga je na 1 behandeling al met een ander kind naar huis!

Sterkte ermee!
Ik weet wat het met je doet als je kind altijd maar huild en huild...
maar probeer er dmv gebed rust voor te krijgen om zo ook rustig op je kind over te komen..!
naam
Ga in gesprek met consultatiebureau ofzo!
Is er geen medische oorzaak?
Helpt inbakeren icm rust en ritme? Bij ons wat het een superoplossing: baby kwam helemaal tot rust, sliep veel langer en was daardoor een heel ander babytje1
AHHK76
Ik denk niet dat jullie baby bang is, maar dat het pijn heeft...!

Buikpijn of darmkrampjes komen veel bij kinderen voor. Dit kan een allergie zijn voor bijv. koemelk (ook als de moeder borstvoeding geeft en zij koemelk drinkt en zo doorgeeft aan het kind).

Na een moeilijke of juist te vlugge bevalling gebeurt het vaak dat er iets vast zit, zoals bovenstaande reactie vermoedt. Dan kun je naar een osteopaat/kinderfysiotherapeut of zoiets gaan.

Het kan ook zijn dat een inenting het leven van jullie baby ontregeld heeft. Kinderen kunnen daar heel onrustig van worden. Ik weet niet of jullie baby ingeënt is en sinds wanneer deze problemen er zijn?! Dat laatste zal ontkent worden door de reguliere geneeskunde. Toch heb ik hier ervaring mee, dat het zo kan gaan. Dat een kind dat doorsliep, daarna niet meer doorsliep en daarin ben ik niet de enige... Als dit zo is, zou ik (voorlopig) geen volgende inenting meer geven en eventueel met je kind naar een goede en betrouwbare natuurgeneeskundige toegaan.

Sterkte, beterschap en wijsheid toegewenst!
linneke
wat sneu voor jullie!
Onze baby werd rustig en vond het heerlijk in een "puckababy" Soort inbakeren en super eenvoudig omdat het een slaapzak is. Probeer ook zoveel als mogelijk een vast ritme te creeren. Hoe heel erg zielig maar baby moet ook leren om, als pijn ed, is uitgesloten, zichzelf in slaap te krijgen. En weet het gaat echt een keer over..... sterkte!
EVA
Ga toch voorzichtig dit hier neer zetten om over na te denken...en ik weet dat dit in de refowereld onbekend is. Maar wil jullie toch hierover na laten denken.
Want naast al de lichamelijke klachten kan het wel degelijk zo zijn dat je kind dingen ziet...wat enorm beangstigend is.
En om dit uit te sluiten ga bij jezelf na...als ouders houden jullie je met occulte dingen bezig..of hebben jullie je daar mee bezig gehouden....breek hier mee breng het bij God
Wie heeft er voor jullie in het huis gewoond...als die persoon zich met occulte zaken bezig heeft gehouden en kan het huis belast zijn en kunnen er wel degelijk vreemde dingen gebeuren in je huis.
Hebben jullie occulte dingen in huis, maskers, boedah beelden, stenen waar je je waarde aanhecht..
Je kan hiervoor het boekje lezen van dr MJ Paul.
En verder bid over je kindje zegen het kindje...als het kindje weer zo van streek is...zing voor je kindje(christelijke liederen) als het dan geestelijke dingen zijn moet de duivel wijken..

Het proberen waard lijkt mij...
heel veel sterkte...