Hoeren met kaal hoofd

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Laatst had ik een personeelsuitje en de kerk kwam zo ter sprake. Een collega vertelde mij dat ze sinds 2006 geen hoedje meer op heeft. Ze heeft de Bijbel onderzocht en (waarschijnlijk nog wat verklaringen) en is er achtergekomen dat de tekst uit 1 Kor. 11 niet op ons slaat maar op hoeren die hun hoofden kaal scheerden. Dat was een schande. Ik heb zelf de tekst gelezen, maar kan er niet uithalen dat het hier om hoeren gaat. Wel staat er duidelijk dat kaal zijn lelijk is en het haar een deksel is. Kunt u misschien mij vertellen hoe ik naar deze tekst moet kijken? Is het geschreven voor de prostituees?

Antwoord

Het gaat in 1 Kor.11 niet om hoeren, maar om gewone gemeenteleden die vermaand worden door de apostel om een hoofdbedekking te dragen en daardoor kenbaar te maken, dat zij haar plaats kenden, als zij profeteerden. Ik heb al een paar keer een soortgelijke vraag voor Refoweb gekregen en besloten om mijn uitleg van 1 Kor.11 in een Bijbelstudie samen te vatten. Die zend ik nu mee in een bijlage. Wellicht verschaft dat de gewenste duidelijkheid.

Ds. C. den Boer (Barneveld)

Lees meer artikelen over:

hoofdbedekking