Zoon wil pinpas

B.S. van Groningen / 11 reacties

Vraag

Wij als ouders van een zoon van 13 jaar zitten met een vraag. Van de week kwam onze zoon thuis met de vraag of hij een pinpas mag. Wij vinden het niet nodig, maar naar ik begreep hebben veel jongeren van die leeftijd een pinpas. Alle voor- en nadelen hebben we met hem besproken. Echt nodig heeft hij de pas niet. Hij heeft een 'baantje' waar hij gemiddeld 7 euro per week mee verdient en dan nog 3 euro zakgeld. Wat dat betreft kan hij goed rondkomen: beltegoed, iets op school kopen en wat voor zichzelf. Trouwens, kadootjes voor vrienden en kleding betalen wij. Alleen als hij een bepaald iets van kleding graag wil hebben moet hij het zelf betalen, maar dan gaat hij ook langer werken. Hij kan zelfs regelmatig van het geld nog wat op de bank zetten. Pas hadden we het er met een paar ouders over, maar die vinden juist dat het goed is. Ze leren dan al vroeg met geld en pinpas omgaan. Maar is het wel zo verstandig om daar zo vroeg mee te beginnen? Zelf denken we er aan om er vanaf 16 jaar aan te beginnen.

Antwoord

Beste ouders,

Jullie vraag is wel een heel persoonlijk vraag, maar ik wil proberen mee te denken in deze problematiek. Het blijft meedenken, want jullie als ouders beslissen.

Uit jullie vraag begreep ik dat het hebben of niet hebben van een pinpas divers ligt. Het ene kind wel, het andere niet. Ook ik heb enige informatie ingewonnen bij mij eigen kinderen (kleinkinderen) en in mijn omgeving. Daar lag het net zo verschillend als jullie aangeven. Jullie hebben mijns inziens alleen moeite met de leeftijd, want op 16 jarige leeftijd zouden jullie het wel doen. Zijn de voor- en nadelen dan niet verdwenen?

Het is wel zo, dat tegenwoordig heel veel betaald wordt met een pinpas. Wat is daar op tegen? Ik ga jullie niet de wet voorschrijven, maar waarom niet een pas met een bepaald bedrag er op? Meer kan hij er toch niet afhalen. En jullie houden toch toezicht? Wat anders is het als het bijvoorbeeld om een spaarrekening gaat. Daar zou ik ook moeite mee hebben, als ze daar regelmatig bij kunnen. Dan is het idee van sparen weg.

Jullie hebben goede afspraken, dus eigenlijk hoeft e.e.a. geen probleem te zijn. Wanneer jullie die afspraken m.b.t. de pinpas ook maken, dan verandert er toch niet veel. Alleen dat hij het geld niet in zijn portemonnee heeft, maar op de bank. Nogmaals, uw standpunt is beslist niet verkeerd, maar in jullie gesprek met andere ouders blijkt dat er ook anders over gedacht kan worden. Een voorzichtig advies: laat uw zoon die 10 euro per week op een rekening zetten en probeer die pinpas eens uit. Het geld dat hij op de bank zet om te sparen, dat moet ook vast blijven. Natuurlijk kan uw zoon ook zonder pinpas met geld om leren gaan. Maar de huidige praktijk is soms onze ideeën vooruit en komen we alleen wat achteraan.

Ik wens u heel veel sterkte en maak er geen groot probleem van. Een goede relatie met uw kind is veel belangrijker. Die mag door het wel of niet hebben van een pinpas niet op de tocht komen te staan.

Met hartelijke groet,
Een vader, die hier toen niet mee te maken had, maar als grootvader merk ik dat de tijden veranderen, want mijn kleindochter heeft hem wel, met de beperkingen die ik al eerder schreef.

B. S. van Groningen

Tags in dit artikel:

financiënopvoeding
11 reacties
sydneylover
Het gaat er uiteindelijk om dat kinderen tijdig de waarde van geld goed leren inschatten. En aangezien de pinpas in veel gevallen contant geld allang heeft vervangen, zou ik het persoonlijk niet slim vinden er om onduidelijke redenen nog langer mee te wachten. Als je kind 18 is mag het zelf een creditcard aanschaffen, ik denk dat het heel verstandig is dat ze tijdig de risico's van kredieten weten in te schatten!

Onze oudste dochter is ook 13, zij heeft sinds een jaar een pinpas. Ik kan het van harte aanbevelen!

Ze krijgt van ons een maandelijks bedrag overgemaakt, hiervan moet ze allerhande zaken als beltegoed en allerhande persoonlijke spullen (de Kruidvat heeft een heel goede klant aan haar ;-)) van betalen.
De regel is heel simpel: als het saldo op de pinpas de 0 euro nadert, dan wordt er even niks gekocht, dan maar even geen nieuw beltegoed.. Het leuke is dat ze dat inmiddels helemaal in de gaten heeft en zich veel bewuster is van wat de dingen kosten. En blijkt ze van 1 gratis sms'je per dag heel goed rond te kunnen komen, haha!

Overigens kan ze zelf geen bankzaken regelen, voor zaken als een Rabox moet je 16 jaar zijn. Dat biedt ons als ouders prima de gelegenheid om dit voor haar te beheren.
Erikjeugd
Tip voor ouders:
Als ze wel een eigen rekening hebben, is dit iets leuks om als ouders voor ze aan te maken en bij te houden http://www.afasjong.nl. Geeft veel inzage
(voor ouders zelf bestaat ook www.afaspersonal.nl)
sydneylover
Beste Erik,

Als je reclame wilt maken, koop dat dan in bij Refoweb zodat zij ook van je commerciële praatjes profiteren en doe het niet op deze goedkope manier. Bah.

Redactie: graag bovenstaande bijdrage verwijderen
Catherine
Kinderen worden steeds eerder "kleine volwassenen". Kind wil, dus dan moeten ouders dat maar doen? Heb ook even rondgevraagd, maar ik kon geen enkele 13 jarige vinden met een pinpas. Natuurlijk hebben ze er vaak wel eentje vanwege hun bankrekening, maar die blijft in huis. Ik heb oudere kinderen die hem nooit WILLEN meenemen. Ze pinnen een bedragje dat ze nodig hebben en laten hun pasje thuis.
Zij kennen uitstekend de waarde van het geld. Het is ook maar net hoe je hen voorleeft! Goed voorbeeld doet (vaak) goed volgen.
toetje
Onze dochter van 13 heeft wel een pinpas. er staat niet meer geld op, dan wat ze op mag maken. Wij controleren via telebankieren en so wie so: rood staan kan helemaal niet op die leeftijd, dus wat is het probleem dan? of ze het geld in de portemonnee hebben of op een pasje, maakt voor ons geen verschil.
bootje
16 is naar mijn ziens ook te laat. Verder duidelijk antwoord!
shaila
Ik denk persoonlijk dat het toch nog erg jong is. 16 jaar is vroeg genoeg. Hij verdiend per week toch nog aardig waar de jongen goed van rond kan komen. Dan is het ook op=op, dat hoef je toch echt niet te leren met een pinpas. Althans niet op die leeftijd.
mortlach
Ik vind 16 rijkelijk laat om jongeren te laten leren omgaan met pinpassen. Vergeet niet dat het inkomen de komende jaren explosief zal toenemen, van 10 euro per week nu naar misschien wel 100-150 euro per maand als ze 16 zijn (en ervoor willen werken, uiteraard).

Ik meen tenminste dat ik een soortgelijk bedrag binnenhaalde toen ik 16 was (in '94, dus nog in guldens). Goed, ik had dan ook drie forse krantenwijken (dagbladen). Vroeg op, hard werken, maar echt geen bedragen meer die je zonder pinpas wilt beheren.

Zie het ook zo, als je kind er nu mee leert omgaan, en het gaat een keer goed fout, dan gaat het met 10 euro fout. Moet dezelfde fout worden gemaakt als de jongen 16 is - en natuurlijk wordt dezelfde fout gemaakt - dan is dat heel wat duurder.

Opvoeden is voorbereiden. Dat doe je volgens mij niet door belangrijke zaken in het leven als financieel beheer en zelfstandigheid zo lang mogelijk uit te stellen. Maar ieder moet daar zijn eigen weg in vinden.

Er wordt gezegd: probeer het gewoon eens een paar maanden uit. Dat lijkt me een goed advies. Werkt het om bepaalde reden echt niet - omdat zoonlief de pincode niet geheim kan houden of zo, dan zet je gewoon de schaar in de pas. Uiteraard wel zorgen dat ze niet rood kunnen staan.

Sterkte.
Cloudsadmirer
@catherine en shaila, natuurlijk heb je geen pinpas nodig om met geld te leren om te gaan. Maar als je 13 bent en je vrienden hebben een pinpas dan wil je die zelf toch ook? En wat maakt het dan uit. Angst voor het onbekende?

@sydneylover,
Jammer zo'n negatieve reactie. Misschien dat Ericjeugd deze site gewoon uit eigen ervaring hier plaatst? Als je een goede site doorkrijgt van iemand via refoweb om eens op te gaan kijken, is dat gelijk reclame maken?
Marytje
Bij mijn weten krijg je toch een bankpas thuisgestuurd van de bank als je 12 jaar bent? (ik ben nu 25)
De post stond op mijn eigen naam dus heb toen ook de envelop zelf opengemaakt.
Tenminste dit kan ik mij nog herinneren van 'vroeger'.
Vanaf toen moest ik van mijn ouders ook zelf mijn 'administratie' bijhouden. ALles netjes in een map achter verschilende tabbladeren. verzekering/ bankafschriften/ enz. Ik vond dit erg leuk om te doen.
Dus leer je 2 dingen tegelijk.

Het ligt denk ik wel een beetje aan hoe uw kind met geld omgaat, maar je hebt toch gewoon een spaarrekening en een lopende rekening.
Of je nu pint of contant betaald maakt dan niet uit, en het is ook veiliger om niet 'zoveel' geld op zak te hebben.

Ik kreeg mijn eerste baantje toen ik 14 jaar was. Dus 16 jaar is wel erg laat om pas je pinpas te gaan gebruiken.
Marytje
Ow ja......
Als uw kind zijn/ haar salaris contant krijgt is dit dus waarschijnlijk zwart....??..
K weet niet of dat een goed idee is om uw kind aan te leren om zwart geld te verdienen.....