Toekomst door middel van dromen

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Ik zit met de vraag of God in deze tijd nog steeds vragen beantwoordt of dingen over de toekomst zegt door middel van dromen. Ik heb namelijk een tijdje geleden gebeden tot God met een waarom-vraag en die nacht kreeg ik een droom waarin gezegd werd: Omdat... Nu vraag ik mezelf af, wil ik het te graag of zou het toch een soort van antwoord zijn? Ik loop hier al paar weken mee rond en ik zoek ook in de Bijbel, maar ik kom er niet uit.

Antwoord

Jouw vraag bevat een aantel vragen: geeft de Heere antwoord door dromen? In de Bijbel komen wel eens dromen voor. Ik denk bijvoorbeeld aan de dromen van Jozef. Opvallend is wel dat we in Gods Woord bij hoge uitzondering lezen dat de Heere antwoord geeft door middel van dromen. Bovendien had men toen ook niet de Bijbel als de openbaring van Gods wil, die we nu wel hebben. Hoe maakt de Heere Zijn voornemen bekend? Jij meende antwoord te krijgen in een droom. En vraag: kreeg je daarbij ook een tekst uit Gods Woord? Want in Zijn Woord maakt de Heere ons Zijn wil bekend. En in Gods Woord staat in ieder geval duidelijk genoeg wat de weg naar der zaligheid is. Als Gods kinderen van de Heere antwoord krijgen worden ze vaak bij een tekst uit de Bijbel bepaald.

Persoonlijk heb ik moeite met dromen. De droomwereld kan ook vol zijn van fantasie en van troebele gedachten, zo dat we ons wel eens voor onze dromen moeten schamen. Bovendien: als de Heere door dromen spreekt, maakt Hij dan niet Zijn Woord overbodig, waarin geschreven staat wat de wil van de Heere is? Kan dat? Lees in dit verband ook eens artikel 5 en artikel 7 van onze Nederlandse Geloofsbelijdenis. Lezen we daar niet dat de Heere Zijn wegen vanuit Zijn Woord bekend maakt, door ons bij Zijn Woord te bepalen. Daarom de bede: Heere, maak mij Uwe wegen door Uw Woord en Geest bekend. En als de Heere antwoord geeft, gaat dat tegen ons zondig vlees in, of gaat dat met ons zondig vlees mee. En bedenk: geen antwoord is ook een antwoord.

Je had het ook over de toekomst. Zeker, met name in het laatste Bijbelboek Openbaring staan de dingen die haast moeten geschieden. Toch lees ik in de geschiedenis van de Kerk hoe mensen met hun fantasie over dat boek op de loop gingen. Het boek is niet geschreven om onze nieuwsgierigheid te bevredigen, maar om de toekomst aan de Heere over te laten. Bovendien: wie de Heere mag vrezen heeft toekomst en laat het verder aan de Heere over. En: voor hen die de Heere mogen vrezen zal de toekomst veel schoner zijn dan ze in de verste verte durven te vermoeden. Nogmaals: als de Heere geen antwoord geeft is dat ook een antwoord, dat we het aan Hem moeten overlaten, omdat Hij weet wat Hij doet en omdat Hij weet wat goed voor ons is. Pas in de hemel geeft de Heere de zijnen volledig antwoord en hier op aarde is de hemel niet. Daarom ook: laat Gods Woord je genoeg zijn en laat Gods Woord je alles zijn. Er zijn vele vragen waarop de Bijbel geen antwoord op geeft. Maar niet op de vraag: hoe word ik zalig.

Je merkt wel, ik ben voorzichtig met dromen, omdat er zoveel van de mens in is. Is bovendien een antwoord zoeken in dromen, ook niet een zoeken van een antwoord in jezelf? De wens is niet alleen de vader van de gedachten, maar kan ook de vader van de dromen zijn! Houd het maar bij Gods Woord, waar alles van de Heere bij is. Make de Heere je gangen en treden in Zijn Woord vast. Geeft de Heere antwoorden bij een gesloten Bijbel?

Hartelijk dank voor je vraag., Ik bid je de onmisbare zegen van de Heere toe,

ds. J. van Rossem

Lees meer artikelen over:

dromen