Moeite met prediking

Ds. A.A.F. van de Weg / 4 reacties

Vraag

Al weken loop ik rond met een aantal geloofsvragen. Van kinds af aan ga ik al met mijn ouders mee naar de Oud. Ger. Gem. Ik ben ook lid gebleven bij deze kerk. Echter merk ik steeds meer dat dit uit gewoonte zo is gegaan. Het afgelopen jaar ben ik mij meer gaan verdiepen in de manier waarop ik naar de kerk ga en wat een preek met mij heeft gedaan als ik thuis kom. De manier waarop er gepreekt wordt vind ik soms moeilijk te volgen, onze dominee preekt vaak over de theorie van het geloof en gebruikt soms woorden die ik op dat moment niet begrijp. Ik zou het thuis dan op willen zoeken, maar ben de woorden weer vergeten bij thuiskomst. Dit heb ik ook al wel eens aangegeven op huisbezoek, maar dan wordt er aangegeven dat de dominee voor zijn doen al zo praktijkgericht probeert te preken.

Sinds een aantal weken luister ik doordeweeks thuis ook wel eens een preek na van een ander kerkverband, bijvoorbeeld de HHK. Ik merk dan aan de manier van preken dat de dominee meer praktijkvoorbeelden of Bijbelse geschiedenissen gebruikt, waardoor ik aandachtiger kan luisteren naar de preek. Aan de andere kant weet ik ook dat geen dominee hetzelfde is. Maar het voelt soms zo 'leeg' van binnen als ik op zondag thuis kom en de helft van de preek niet kan weergeven. Ik weet niet of ik er goed aan doe om over te gaan naar een ander kerkverband, want daar zijn vaak weer andere kerkregels dan ik nu 'gewend' ben en ik voel dan van binnen toch een soort van angst dat ik een verkeerde keuze maak om over te gaan naar een ander kerkverband. Zijn er mensen die dit herkennen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Als ik jouw situatie inschat, zou het heel goed zijn in gesprek te treden met jouw predikant. Immers, je hebt moeite met de inhoud van de prediking, zoals die gebracht wordt in jouw gemeente. Het is de weg van de minste weerstand om naar een andere gemeente over te gaan. Het is wellicht niet de makkelijkste, maar wel een eerlijke weg om jouw predikant in de ogen te zien en in jouw hart te laten kijken. Ik adviseer je deze weg te bewandelen en hoop dat het lucht en licht geeft.

Hartelijke groet,
Ds. A. van de Weg

Ds. A.A.F. van de Weg

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

kerkkeuze
4 reacties
Lecram
Waarom neem je geen schrijfblokje mee naar de kerk? Dan kan je aantekeningen maken zodat je het later kan nakijken. Ik neem altijd mijn tablet mee met internetverbinding zodat ik het tijdens de preek al kan opzoeken. Dat werkt zeer verrijkend!
Jeremiah
@Lecram

En als er iets niet klopt, ga je naar voren om de ds op zijn fouten te wijzen?
Lecram
Nee hoor, meestal wordt er bij ons geen onzin verkondigd, hooguit dat iets anders wordt geïnterpreteerd. Als er echt een dwaling wordt verkondigd kan je achteraf daar, uiteraard op bescheiden wijze, een gesprek met de voorganger over aangaan.
Ik gebruik de tablet ook niet om de predikant dwalingen te betrappen, maar om zelf meer te leren over wat er gezegd wordt.
Bruja
Een goed antwoord van de dominee. Leg je problemen voor aan de kerkenraad, zij zijn opzieners. Als jij het niet begrijpt zullen er vast meer zijn en heb je hierin een taak/verantwoordelijkheid.
Anderzijds : Een dominee moet wel kunnen uitleggen, begrijpelijk voor de gemiddelde kerkmens en liefst nog eenvoudig ook voor de kinderen. Dit is niet eenvoudig wellicht maar kan door een goede studie geleerd worden. Dit is een verantwoordelijkheid die de leden en voorgangers in het kerkverband hebben. Verstaat gij ook hetgeen gij leest?