Aanvallen van de satan

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Deze week is het voorbereiding van het Heilig avondmaal. Ik wil graag voor de eerste keer aangaan. Nu is het zo dat ik al vaker aanvallen van de satan heb ervaren, jaren geleden. Dat gebeurt voornamelijk 's nachts als ik tussen slapen en waken in ben. Vroeger werd ik dan heel angstig en ging ik in mijn hoofd heel hard psalmen zingen en dan ging het weg. Nu de afgelopen twee weken is het drie keer gebeurd dat ik echt iets meemaakte.

De eerste keer was ik aan het bidden en bad ik tot God dat Hij recht had op mijn leven en ik me aan Hem overgaf. En onmiddellijk joeg er iets door me heen. Dat was niet heel eng, maar alsof mijn bloed ging koken en ik kreeg kippenvel van top tot teen. Ik was niet eens heel bang en ook wel blij. Maar deze week in de week van voorbereiding was er een nacht dat er iets door me heen joeg wat een gevoel van angst opwekte (het gebeurt dus altijd 's nachts als ik met God praat) en vannacht was het ronduit eng. Er joeg iets door mij heen en ik droomde (denk ik) dat ik een klauw voelde en ik kon het licht niet vinden. En toen ik het licht vond deed het licht het niet. Ik ben toen bevend psalmen gaan zingen en God om hulp gaan bidden en toen ging het weg. Daarna voelde ik me uitgeput.

Ik weet dat dit me niet gaat weerhouden en dat God de sterkste is. Maar is dit normaal of ben ik psychisch niet in orde? Zijn er andere gelovigen die dit meemaken?

Een jonge vrouw.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is mooi dat je ’s nachts, wanneer je wakker bent, met God in het gebed spreekt. En ook dat je je leven aan Hem overgeeft. Dit zal ook de achtergrond zijn dat je voor het eerst deel wilt nemen aan het Heilig Avondmaal. Ik kreeg deze vraag eind vorige week en het lukte niet meer om voor de zondag te reageren. Uiteraard vraag ik mij af of je aan bent gegaan en hoe je dat beleefd hebt.

Hoe meer we met de Heere willen leven, des te meer kunnen te maken krijgen met persoonlijke aanvechting en met bestrijding. Daarbij maakt de satan vaak gebruik van onze zwakke plekken. Het is mogelijk dat we erg gevoelig zijn of kwetsbaar zijn in psychisch opzicht. Gods tegenstander gebruikt (misbruikt) dat om ons bij de Heere vandaan te houden.

Je vraagt of je ervaringen normaal zijn of dat je psychisch niet in orde bent. Je schetst daarmee een te grote tegenstelling. Meestal heeft geestelijke bestrijding te maken met bijzondere omstandigheden en met ons psychische functioneren. Juist in een week van voorbereiding voor het Heilig Avondmaal en in de toewijding aan de Heere, kan er bestrijding komen. De aard van die bestrijding hangt vaak samen met onze levenservaring en ons karakter. Wanneer er in het verleden een speciale zonde is geweest, kan dat feit extra naar voren gebracht worden in onze beleving.

Ik ken ook situaties van occulte belasting, waarbij mensen nadat ze tot geloof gekomen zijn, toch nog gekweld werden met veel negatieve gedachten en innerlijke stemmen. In dat geval is hulp van anderen gewenst, met het gebed dat de macht van Christus hierin bevrijding geeft.

Het is heel goed dat je in jezelf psalmen ging zingen tijdens aanvallen van angst. Daarbij is het mogelijk psalmen te zingen met een bede om hulp, maar ook psalmen waarin geloofsvertrouwen naar voren komt. Denk aan Luther met zijn vele aanvechtingen en hoe hij Psalm 46 gebruikte in een eigen lied (“Een vaste burcht”). Daarin spreekt hij vanuit het geloof en wijst hij de satan terug. Het opvallende daarin is dat Luther ervaringen van de dichter in Israël combineert met uitspraken uit het Nieuwe Testament. Het is waar dat wij de oudtestamentische psalmen kunnen zingen met het oog op Christus, maar zeker in tijden van aanvechting is het ook belangrijk voluit Nieuwtestamentische uitspraken met de naam van de Heere Jezus te citeren. In het bevrijdingspastoraat is het een bekend gegeven dat het noemen van het bloed van Christus heel belangrijk is.

Concreet: vanuit het geloof in Christus is het mogelijk de satan terug te wijzen: “Je hebt geen recht op mij, want ik ben naar lichaam en ziel het eigendom van Jezus Christus. Zijn bloed reinigt van alle zonden en bij Hem ben ik veilig.”

Het is ook goed om Efeze 6:10-17 te lezen, over de geestelijke wapenrusting. Hierover zijn diverse boeken geschreven die je kunnen helpen om dit Bijbelgedeelte beter te begrijpen en toe te passen.
Veel christenen hebben met geestelijke bestrijding te maken, maar de mate waarin en de manier is verschillend. Probeer hierover eens te spreken met ervaren christenen in je omgeving.

Het psychische zal wel een rol spelen, maar als je in het dagelijkse leven ‘gewoon’ functioneert, hoef je dat niet verder uit te zoeken.

Ds. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

occultvoorbereidingsweek