Wat is houden van? Mijn vriend denkt dat hij niet meer van mij houdt. Maar hoe k...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Wat is houden van? Mijn vriend denkt dat hij niet meer van mij houdt. Maar hoe kan hij dit merken? Kunt u dit gevoel omschrijven? Bedankt alvast!

Antwoord

Houden van is in ieder geval lang niet zo sterk als dat gevoelens van verliefdheid zijn. Dat laatste heb je vooral als je elkaar nog niet hebt (en al wel verliefd bent op elkaar) èn in het begin van een relatie. Na verloop van tijd gaat verliefdheid over in liefde. Dat is weliswaar veel minder hevig, maar wel veel waardevoller. Heel veel jongeren denken toch dat ze een levenlang verliefd zullen blijven op elkaar. Dat is echt onmogelijk. Een verliefdheid duurt maximaal twee jaar. Ik zal hieronder de verschillen aangeven tussen verliefdheid en liefde.

Verliefdheid
-enorm sterk op de voorgrond in je gedachten aanwezig
-erg intens gevoel
-geeft onrust, kost heel veel energie
-de verliefde denkt sterk in beelden
-niet realistisch
-je bent blind voor de fouten van de geliefde
-je doet je zo goed mogelijk voor
-duurt hoogstens een half tot twee jaar

Liefde
-meer op de achtergrond in je gedachten aanwezig
-veel minder intens gevoel
-geeft rust
-denkt veel minder sterk in beelden
-wel realistisch
-je ziet ook elkaars fouten en weet daar in liefde mee om te gaan.
-je durft en mag jezelf zijn
-duurt een levenlang

Vergeet ook niet dat wanneer mensen somber zijn gestemd of als het allemaal wat minder lekker loopt, men dan ook de gevoelens van liefde minder ervaart. Echt, het gaat niet alleen om gevoelens. Op een gegeven moment neem je ook een besluit met je verstand. En als je goed met elkaar kunt opschieten, elkaar begrijpt, open staat voor elkaar, elkaar vertrouwt, het geloof samen kunt delen, interesse hebt in elkaar enzv. dan zit het gewoon goed en dan moet je het gewoon niet meer willen uitmaken.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering