Haaruitval

Peter Emdee / 2 reacties

Vraag

Ik ben begin 50, in de overgang en heb érg last van haaruitval. Kunt u iets adviseren wat écht helpt? Je leest zoveel op internet over dure shampoo, haarserums, bepaalde vitaminekuren: dat lijken marketing praatjes... Hopelijk kunt u mij goed advies geven!

Antwoord

Beste vraagstelster,

Wat vervelend! Haaruitval is een natuurlijk onderdeel van de overgang en dus het verouderingsproces. Het wordt, zoals u zelf waarschijnlijk ook al hebt gelezen, veroorzaakt door veranderende hoeveelheden vrouwelijke hormonen in de bloedbaan. Zoals bij veel hinderlijke maar niet ernstige ongemakken springen allerlei verkopers daar inderdaad bovenop om allerlei dure wondermiddeltjes te kunnen verkopen.

Het eerlijke antwoord is dat er geen wondermiddeltjes tegen haaruitval bestaan. Dat betekent echter niet dat ik u geen advies kan geven. Het is denk ik belangrijk dat u even langs de huisarts gaat. Hij/zij kan andere oorzaken van haaruitval uitsluiten (denk bijvoorbeeld aan een vitamine-D-tekort of erfelijke haaruitval) en vervolgens de diagnose menopauzaal haaruitval stellen. Uw huisarts kan u adviezen geven en -indien nodig- naar een dermatoloog doorverwijzen. Voorzichtig kammen, gebruik van neutrale shampoos, gezonde voeding, veel drinken en veel bewegen zijn onder andere adviezen die mogelijk effect kunnen hebben.

Met vriendelijke groet

Lees meer artikelen over:

haren
2 reacties
hansa
Gewone babyshampoo vermengen met een beetje babyolie. In babyshampoo zitten namelijk minder schadelijke stoffen. En wat minder vaak je haren wassen.
Jm72
Goede gezonde voeding en voldoende beweging en water drinken is sowieso een mooi advies. Daarnaast zou je je eens kunnen verdiepen in de werking van silicium druppels, welke echt een natuurlijke en waardevolle toevoeging zouden kunnen zijn voor je.