Relatie met getrouwde werkgever

Ds. C. Harinck / 3 reacties

Vraag

Mijn dochter van 22 heeft een (seksuele) relatie met haar getrouwde werkgever van rond de 50. Hij heeft haar meerdere keren gevraagd gemeenschap met hem te hebben. Zij weigerde steeds. Uiteindelijk heeft ze toegegeven, omdat hij zei dat als ze het niet deed, ze niet van hem hield. Hij zei ook dat hij tekort kwam in dat opzicht bij zijn vrouw. Hij legde de schuld dan ook bij zijn vrouw. Toen ik achter deze relatie kwam doordat ik zwangerschapstesten vond, heb ik haar er mee geconfronteerd. Ik heb haar verboden (...) er mee door te gaan omdat hij getrouwd is en vier kinderen heeft. Mijn dochter heeft geluisterd en is niet meer naar haar werk gegaan. Ze had een oproepcontract. Ze heeft hem niet meer gezien, maar heeft nog wel met hem via sms contact gehad. Nu zit mijn dochter erg met de vraag wie hij en wie zij toebehoort. Volgens haar is zijn huwelijk beëindigd op het moment dat zij gemeenschap met elkaar hadden. Vanaf dat moment behoort hij mijn dochter toe, zo stelt ze en zij behoort hem toe. Ze denkt dan ook dat hij nu wel moet scheiden en dat terugkeer naar zijn wettige vrouw niet mag  (zie Deut.24:4). Ook stelt ze dat ze hem tot een vrouw is geworden en ze daarom nooit meer met een ander kan trouwen zolang hij leeft. Ik zou graag antwoord willen hebben van een dominee van de Ger. Gem. Graag gefundeerd op Bijbelteksten, want dat is het enige waar we haar mee kunnen overtuigen.

Antwoord

Ik vind het een verwrongen situatie. Je dochter denkt krom en onbijbels. Zij wil deze man tegen elke prijs hebben en vasthouden en daarom vertroebelt dit haar denken. Zij moet beginnen met het feit dat zij een door God verboden relatie is aangegaan met een getrouwde man en vader van een gezin. Zij heeft zich tussen deze man en zijn wettige vrouw gewrongen en deze man aan haar ontstolen. Indien zij ooit met deze man zou trouwen, trouwt zij met een aaan zijn vrouw ontstolen man en niet met een man die haar van God is geschonken. Zo speekt Nathan in naam van God over de zonde van David.

Natuurlijk is deze man even schuldig en misschien nog wel zwaarder schuldig. Zijn praatje van: "Dan houd je niet van mij" en "ik kom bij mijn vrouw tekort" is een heel oud en bedriegelijk praatje. Maar ondanks dit had uw dochter kunnen weten dat zij een verboden relatie aanging. Wat God nu van haar wil is dat zij hiermee breekt en voor de Heere schuld belijdt. Dan staat er gelukkig inde Bijbel: "die zijn zonde belijdt en laat, zal barmhartigheid geschieden", Spr.28:13.

Wat Deut. 24 betreft. Dat slaat in de eerste plaats niet op haar situatie, maar op de vrouw van de man met wie zij een relatie heeft. Je mag een vrouw zo maar niet als handelswaar van de één naar de ander verkopen. Dat wil Deut. 24 leren.

Uw dochter moet volldig met deze man breken en zijn mooie pratjes niet meer geloven. Zij moet vooral met God in het reine zien te kom,en, want we lezen het: "Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars; noch overspelers; noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen... het Koninrijk Gods niet beërven zullen."

Ds. C. Harinck

3 reacties
Pompelmoen
Weerzinwekkend, hoe zo'n ouwe kerel misbruik maakt van de liefde van een tweeëntwintigjarige. En triest, dat uw dochter haar hart aan zo'n sujet heeft geschonken. Zo te lezen heeft hij haar volledig in zijn macht. Ik wens haar en u heel veel sterkte om deze situatie te veranderen!!!
adriano313
Wat een emotionele en verdrietige situatie. Maar hoe moeilijk, u als moeder en als vader moeten juist nu vierkant achter uw dochter gaan staan. Een kind wat een fout maakt, heeft ruggengraat en wijsheid nodig om op te kunnen krabbelen.

Met vingers wijzen of ergernis laten regeren is meer ballast dan wijsheid of een broodnodige oplossing. En uw situatie vraagt om een oplossing, wees daarom alert dat er ook een oplossing komt en dat de rust zal wederkeren. (blijf uitkijken)

Hoe pijnlijk het is, verstandig lijkt mij om direct de confrontatie aan te gaan met de situatie. De man heeft misbruik gemaakt van zijn positie en gewoon overspel begaan (vreemd gegaan heet dit in het NL)en koos voor een oplossing om zijn tekortkomingen of verlangens via uw dochter op te lossen (wat de rede ook mag zijn).
Misschien raakt dit u heel erg (het is niet mijn bedoeling) maar het verhaal is niet anders!
Vertel het uw dochter of laat het uw dochter maar lezen, want ook haar gevoelens zoeken een uitweg om (ondanks de situatie) toch nog ergens een millimeter houvast te bemachtigen.

Dit laatste kan juist cruciaal zijn voor een vervolg. Want een getrouwde man van 50 met 4 kinderen of een hunkerende seksuele relatie is niet wat je voor ogen wil houden. Dan heeft het meer wat weg van een eigen soap- of soortgelijke tv-serie en we weten allemaal waar dat naar toe gaat. Erkennen dat het dus fout kan gaan en is gegaan, maar dat er ook houvast is.
De support van vader en moeder, broers of zussen zijn onmisbaar, maar bovenal staat onze koning Jezus Christus klaar om uw dochter zo te helpen... om haar misstap zo in juiste banen te leiden.

In moeilijke tijden biedt Jezus (zonder omweg) een uitweg! Zelf voor u als ouders.
"Komt allen die vermoeid en belast zijn en IK zal rust geven!" staat er niet voor niets geschreven. Vertel het Hem maar in geuren en kleuren zodat uw last weg is en het aan Zijn voeten komt te liggen. Schaamt u niet, want er bestaat geen schaamte omdat hij naakt aan het kruis heeft gehangen. Handel dan vanuit wijsheid en rechtvaardigheid en wees vergevingsgezind.
Niet op natuurlijke kracht, maar door tegen Hem te praten en het aan Hem te geven.

Wat uw dochter betreft, laat ze niet met allerlei gedachte bij de pakken neer gaan zitten maar zelfstandig gewoon het dagelijks leven hervatten. Laat haar eens Focussen op Jezus want die begrijpt zo veel! Wat de beste man betreft, maak hem duidelijk verstaanbaar dat zijn acties niet meer op prijs worden gesteld en dat hij bij zichzelf te rade mag gaan. Maar bidt ook tot God dat hij zijn fouten zal inzien want iedereen heeft alleen baat bij een totale oplossing.

Veel liefde en doorzettingsvermogen toegewenst
Blijf bidden! want God gebruikt zelfs onze fouten, Corrie ten Boom (you tube)
Pompelmoen
Mooie aanvulling, Kilejan.