Naar gevoel bij Exodus

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Deze week lees ik het Oude Testament en ik moet eerlijk zeggen dat ik bijna wil stoppen met Bijbellezen. Ik kan er gewoon niet bij met mijn verstand. Genesis vind ik een mooi Bijbelboek, maar nu ik bij Exodus ben… al die offers en bepaalde structuren, enzovoorts. Ik snap wel het idee erachter, maar het geeft me een naar gevoel. Ik vind het wel heel erg dat ik me er zo bij voel. Op deze website heb ik al meerdere vragen/antwoorden over dit onderwerp gelezen, maar ik kan me er gewoon niet overheen zetten. In Jezus zie ik gewoon een totaal ander beeld van God dan in Exodus en ik kan het niet maar niet bij elkaar krijgen. Hoe kan ik hiermee omgaan?

Antwoord

Het is vrijwel onmogelijk de waarde van het offer van Christus te begrijpen, zonder kennis van de offerdienst in het Oude Testament. Niet alleen de offers, maar ook de bijbehorende ceremoniën wezen op het volkomen offer van Christus op Golgotha. Kortom, zet de bril ‘Christus’ op en ook het Oude Testament gaat schitteren. Voor meer uitleg zie de volgende artikelen en die onder de tag 'Offerdienst':

1 reactie
Huisje_op_de_hei
Herkenbaar, ik heb ook nog wel eens een bepaald gevoel (ergernis/weerzin) bij het lezen van sommige bijbelgedeelten. Soms heb ik de tijd niet om iets uit te zoeken en laat ik het even voor wat het is. Als iets me heel hoog zit dan ga ik op zoek in de verklaringen. Wij hebben hier een reeks 'korte verklaring der heilige schrift' boekjes staan. Elk bijbelboek kan ik nagaan.

Ik leer nog steeds! De hierboven geplaatste artikelen hoop ik ook nog door te lezen.

In het N.T. zegt Jezus ook wel eens dingen die confronterend zijn. Ook niet altijd koek en ei.
Het O.T. en N.T. kun je niet tegenover elkaar zetten om de een tegen de ander uit te laten spelen. Geloof ik.