Moeilijke Bijbelgedeelten lezen

Ds. R. W. van Mourik / 2 reacties

Vraag

Onze opmerking/vraag (echtpaar van 50-plus) is de volgende: Wij zijn gewend om de Bijbel (Statenvertaling) van Genesis tot Openbaring te lezen. We zouden nu bij Leviticus verder moeten gaan, maar we hebben daar toch wel veel moeite mee en dat begint al in Exodus 21 bij het begin van de wetten, tot wel het eind van Numeri toe. Passages van wetten en geboden en van namen waar we niets van begrijpen en bij het lezen over het slachten en voorbereiden van dieren voor het offeren word ik zelf gewoon misselijk in mijn buik. Toch weten we dat alles heen wijst naar de Heere Jezus Christus, van Zijn bloed wat voor ons vergoten is, maar waarom dan zoveel wetten, offers, namen. enz. En als we dan een stuk(je) hebben gelezen kijken we elkaar aan en weten dat wat we gelezen hebben ons allebei helemaal niets zegt. En de volgende dag gaan we weer verder.

Voor ons eigenlijk nietszeggend! Erg jammer! We vinden het zo jammer dat het zo is en hoe moeten we dat nu toch eens doen is onze vraag? We hebben ook de HSV in huis die we er wel eens bijhalen, maar daar schieten we volgens ons ook niets mee op wat deze hoofdstukken betreft. We denken er ook aan om moeilijke of voor ons onbegrijpelijke hoofdstukken maar over te slaan, maar is dat wel de goede weg? Maar of je dan wel leest en er totaal niets van begrijpt/verstaat, of je slaat een gedeelte over, wat is het verschil? We zouden graag eens een goed antwoord of antwoorden willen horen. 's Avonds lezen we een gedeelte uit de Bijbel en dan aan de hand van een dagboekje wat dan weer meer verheldering geeft.

Antwoord

Dit probleem heeft te maken met de manier van Bijbellezen. In onze traditie is dat lange tijd een vaste gewoonte geweest dat de Bijbel van voren naar achteren gelezen werd. Je begint bij Genesis, leest steeds een hoofdstuk (of een gedeelte daarvan) en gaat zo door naar het laatste Bijbelboek. Dat is een goede gewoonte om er in ieder geval van overtuigd te zijn heel de Bijbel gelezen te hebben. We zijn immers niet alleen mensen van het “sola Scriptura”, maar ook van het “tota Scriptura”. Deze manier van lezen bergt echter wel het gevaar in zich dat bij bepaalde hoofdstukken en gedeelten in de Bijbel dat gevoel ontstaat wat door jullie beschreven wordt en ook zo ervaren wordt. Ondanks alle eerbied voor de Schrift en ook de betekenis die het Oude Testament heeft, wordt het toch als lastig ervaren om zo voor de voet op de Bijbel te lezen.

Is dit nu de goede manier om de Bijbel te lezen? Eigenlijk niet. Hoe waardevol elk Bijbelboek ook is en hoe belangrijk het ook is om heel de Bijbel te lezen, er moet wel rekening gehouden worden met het verschil in karakter van elk Bijbelboek. Of je nu Marcus leest of Jeremia, maakt wel wat uit. Of je nu een brief van Paulus leest of het boek Leviticus, maakt wel verschil. Het is belangrijk om elk Bijbelboek te lezen met een goede verklaring erbij. Dan ben je niet alleen gebaat met een goede vertaling (hoewel dat ook niet onbelangrijk is), maar met een goede uitleg en verklaring erbij. Dat kunnen de kanttekeningen zijn op de SV of andere verklaringen die er zijn. Dan kun je er veel beter voor kiezen om bepaalde Bijbelboeken te lezen met een goede verklaring erbij.

En dat hoeft niet altijd bij de maaltijden te gebeuren. Dat kan ook in de zogenaamde 'stille tijd' gebeuren. Bij de maaltijden kan er thematisch uit de Bijbel gelezen worden (via een dagboek bijvoorbeeld) of er wordt een keuze gemaakt uit een bepaald (niet al te moeilijk Bijbelboek) om dat voor te voet op te lezen. In ieder geval is het belangrijk om voor jezelf als doel te stellen om de Bijbel wel in z'n geheel te lezen, maar veel meer verspreid over de maaltijden en de 'stille tijd'.

Gelukkig is er in deze tijd een stortvloed van literatuur die ons wil helpen in het lezen en verstaan van de Bijbel. Wees er ook maar van overtuigd dat het niet verkeerd is om dat ritme van Bijbellezen zoals jullie dat gewend zijn, te doorbreken. Als er maar wel voor gewaakt wordt om bepaalde Bijbelgedeelten over te slaan omdat ze niet belangrijk zijn. De Bijbel is immers een samenstelling van 66 boeken die niet verplicht in die volgorde gelezen moet worden, maar wel mag er in afwisseling uit die 66 steeds een keuze gemaakt worden. ik hoop dat dit jullie wat mag helpen in het lezen van de Bijbel.

Ds. R. W. van Mourik, Elburg

Tags in dit artikel:

bijbellezen
2 reacties
CrA
Beste vraagstellers, jullie hebben goede tips gekregen van ds. Ik wil er nog een paar aan toevoegen. Lees de Bijbel biddend. De Heilige Geest is de beste Uitlegger. Bezoek een bijbelstudievereniging o.i.d .
Al zegt het boek Leviticus u niets, het doet wel wat met u: u wordt misselijk. Begrijpelijk. Al dat bloederige gedoe. Maar zoals u zelf zegt: het wijst op het offer van Jezus. Het misselijke gevoel is niet prettig en toch kan dit gevoel u brengen naar het waarom van Jezus bloeden:de zonden. Het is een zegen om misselijk van te worden van onze zonden.
Duuk
Als je de Joodse verklaringen leest, dan zie je dat zij geen moeite hadden met deze bijbelgedeelten. Sterker nog, zij hebben dat zelden of nooit letterlijk opgevat. Je kunt onmogelijk de bijbel lezen vanuit onze westerse manier van denken. Dan ga je mank.

Gebruik eens deze website. Dit is een link naar Deuteronomium 25, waar gesproken wordt over het afhakken van een vrouwenhand. Opmerkelijk is Rashi's commentaar hierop (Rashi was een vooraanstaand rabbijn)
http://www.chabad.org/library/bible_cdo/aid/9989/jewish/Chapter-25.htm#showrashi=true