Vriendin winnen voor Christus

Ds. A.I. Kazen / Geen reacties

Vraag

Ik loop hier al een tijd mee rond en weet even niet meer wat ik zou kunnen doen. Sinds vier maanden heb ik nu een relatie met een meisje die van origine niet gelovig is, hoewel zij sinds een korte tijd voor onze relatie gekozen heeft om zich te verdiepen in het christelijke geloof. Maar voordat zij zich daarin verdiepte, zat zij in een wereld vol met feesten tot diep in de nacht en ook op zondag. Ik ben trots op haar dat ze zich is gaan verdiepen in het geloof en mij daarin tegenkwam. Ik vind het heel mooi om iemand te kunnen begeleiden hierin!

Maar nu komt het ingewikkelde. Zij kan geen keuze maken tussen het leven van feesten en God . Ik heb haar duidelijk proberen te maken dat de zondag een rustdag is voor christenen. Dat wij op die dag niet werken en ook geen mensen voor ons laten werken. Ik hou ontzettend veel van dit meisje en zou het moeilijk vinden om haar te laten gaan als ze geen keuze kan maken. Maar ik heb tegen mezelf gezegd dat ik vanaf nu een rechte weg loop in het geloof en dat ik niet meer terug ga vallen in de ellende van de wereld (ik heb een doel).

Wat moet ik nu doen? Moet ik haar nog een paar maanden de tijd geven? Of ligt het aan mij, ben ik te wettisch? Ik vind het heel ingewikkeld en ik hoop dat jullie mij een passend antwoord kunnen geven.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Terwijl ik je vraag/vragen (her)lees en op mij in laat werken, bekruipt mij het gevoel dat je midden in een ‘strijd’ tussen hoofd en hart, verstand en gevoel bent beland. En als dit zo is, dan valt dit bepaald niet mee! Want ja, kan zo’n ‘strijd’ wel een winnaar hebben – hoofd of hart? Of kent zo’n ‘strijd’ enkel verliezers?

Je hebt een (beginnende) relatie gekregen met een meisje die een heel andere achtergrond heeft dan jou en die ook heel anders dan jij in het leven staat. Wat te doen met het oog op de (nabije) toekomst?

Ik wil positief insteken. God kán zo’n relatie zo zegenen dat de één -jij in dit geval- de ander mag winnen voor Christus. Laat dit, ongeacht hoe deze relatie wel of niet verder verloopt, je gebed en je verlangen zijn!

Tegelijk wil ik ook een paar kanttekeningen maken. Er zijn namelijk wel voorbeelden dat de een de ander voor Christus wint, maar meer voorbeelden dat de ander de één voor de wereld ‘wint’. Niet voor niets waarschuwt Paulus in 2 Korinthe 6:14 en verder: “Vorm geen ongelijk span met ongelovigen.” Als span is het belangrijk om gelijk op te gaan. Een span paarden voor een koets bijvoorbeeld. Als het ene paard naar links gaat en het andere naar rechts, komt het met de koets die ze trekken niet goed. Zo is het ook in een relatie. Het doel en de koers dienen hetzelfde te zijn, om ongelukken te voorkomen.

Of, om nog een ander beeld te gebruiken, een (huwelijks)relatie wordt ten minste door vier pijlers gedragen, waarvan één pijler de geestelijke is. Als eenheid op dit vlak ontbreekt, gaat het ‘huis’ van de relatie verzaken, komen er scheuren, en uiteindelijk stort het in. Voorkomen is ook in dit geval (veel) beter dan genezen!

Hoe nu verder? Allereerst en -meest: biddend. “Heere, maak mij Uw weg bekend.” En vervolgens door, zonder je gevoel uit te schakelen, je verstand te gebruiken. En ook door met je vriendin in gesprek te blijven. Jij zult je doel helder moeten verwoorden (“dat ik vanaf nu een rechte weg loop in het geloof en dat ik niet meer terug ga vallen in de ellende van de wereld”). En zij zal een keuze moeten maken. Niet allereerst voor jou, maar voor de Heere. En als ze die keuze maakt, is er een gezamenlijke toekomst met jou mogelijk (al hangt dat natuurlijk van nog veel meer factoren af!). Maakt zij die keuze voor de Heere niet, dan is er mijns inziens ook geen echte relatie mogelijk. Dan leef je voor een (belangrijk) deel in gescheiden werelden die nooit bij elkaar komen of met elkaar te verenigen zijn.

Hoelang moet je haar de tijd geven om tot een keuze te komen? Ik vind het lastig om hier een bepaalde tijd aan te verbinden. Niet té lang zou ik zeggen. Je moet elkaar immers ook niet aan een lijntje houden. Ook niet té kort. Geef, terwijl jij bidt, de Geest ook de tijd en de ruimte om te werken!

Hopelijk helpt bovenstaande je in je overwegingen. Het zou kunnen dat e.e.a. wat ‘hard’ overkomt. Dit is niet mijn bedoeling geweest. In liefde en met de beste bedoelingen, voor zowel jou als je vriendin, heb ik dit geschreven.

Van harte sámen het licht en de leiding van Gods Geest toegebeden.

Hartelijke groet,
Ds. A. I. Kazen

Lees meer artikelen over:

relatie met niet-gelovige