Algemene of particuliere verzoening

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Geachte dominee Van den Brink. Dank u wel voor uw aan duidelijkheid niets te wensen overlatende boek "Hyperdordt". Heel zinnig en mooi vind ik de uitleg over Gods verborgen en Zijn geopenbaarde wil en het verschil tussen de algemene verzoening en de particuliere verzoening. Hoewel ik onder de ruim nodigende preken van een predikant die de particuliere verzoening voorstaat ben getrokken tot Christus, heb ik me altijd afgevraagd hoe het nu precies zat. Maar ik had nog nooit van algemene of particuliere verzoening gehoord. Ik vraag me af hoe je nu gaat geloven zonder dat je zeker weet dàt er voor jou betaald is... en dan komt voor mij toch de uitverkiezing, het oude ‘zeer’ van vroeger, ongevraagd weer om de hoek kijken.

Kunt u iets zeggen over hoe je dan via de particuliere verzoening tot geloof komt? Gewoon toch de beloften geloven? Of, zoals iemand mij vertelde: "Ik kreeg zo'n vrede in mijn hart, ik werd vervuld met Gods goedheid, ik stond op en ging aan het avondmaal!" Je kunt je niet voorstellen dat er betaald is voor jou persoonlijk als je het gelooft, en als je het niet gelooft was er ook niet voor jou betaald. Er is toch of wel of niet voor je betaald? Ik weet dat het daar in het boek ook over gaat, maar het is voor een leek best lastig om goed op een rijtje en tussen je oren te krijgen.

Antwoord

Beste vragensteller,

De vraag of de prediker in algemene of particuliere verzoening gelooft, zou niets moeten uitmaken voor hoe hij Christus aanbiedt. In beide gevallen behoren de predikers de vraag “Wie worden er gered door Christus’ offer?” als volgt te beantwoorden: “Al degenen (en die alleen) die geloven dat Hij voor hen gestorven is.”

Iemand die voor de algemene verzoening is, zal waarschijnlijk het beeld van het manna gebruiken (Johannes 6). Het ligt er en is voor iedereen beschikbaar. Maar alleen degenen die het oprapen (die geloven) leven van het hemelse manna. Iemand die voor de particuliere verzoening is, zal waarschijnlijk liever het beeld van een bedelaar gebruiken (Johannes 1:12). Het wordt niet algemeen maar persoonlijk aangeboden en persoonlijk aanvaard.

Hoe kom je onder de prediking van de particuliere verzoening tot geloof? Niet door bij de verzoening te starten maar bij de aanbieding van Christus. Hij wordt jou hoe dan ook aangeboden! Zo is dan ook de inzet van de Dordtse Leerregels (Dordtse leerregels I.1-4). Dankzij deze aanbieding heb je het recht van toegang; en zodra je gelooft, heb je ook het recht van bezit.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Lees meer artikelen over:

verzoening