Geloof eisen van vriend

Ds. M. Baan / Geen reacties

Vraag

Kan je van iemand eisen dat die gaat geloven? Ik zou graag willen trouwen, maar zie daarin ook moeilijkheden met betrekking tot het zaligmakende geloof. Alle lof aan God, dat ik mag weten dat er vergeving voor mij is in Jezus Christus en dat ik dit mag geloven, maar mijn vriend zegt dat hij dit geloof nog niet heeft. Dat hij nog wedergeboren moet worden en nog oprecht moet geloven. De wedergeboorte is Gods werk en daar ligt zijn verwachting, maar hij gelooft nu nog niet oprecht, zegt hij.

Mag ik van hem eisen dat hij gaat geloven, dat hij het evangelie moet aannemen en niet alles hoeft te snappen (qua leer, verschillende kerkverbanden)? Ik vind dit alleen heel moeilijk en vooral als we kinderen mogen krijgen en deze laten dopen en opvoeden. Hoe kan dit als mijn man nog niet gelooft en hun vader is? Hoe kan ik ze dan zeggen dat ze moeten geloven dat God hun Vader is en Jezus hun Herder en ze hierop mogen vertrouwen, terwijl papa dat niet kan? En ik wil niet dat het om de mens gaat en zijn keuze, maar wel dat het vertrouwen bij God ligt en dat we daar als gezin in mogen geloven.

Antwoord

Toen ik deze vraag las, was mijn eerste reactie: weer een vrouw die denkt dat ze haar (toekomstige) man wel kan veranderen. Die gedachte leeft namelijk wel vaker onder vrouwen. Maar toch zal ik je dit antwoord niet geven! Welk antwoord dan wel? Dit:

Ik denk dat je best wel van iemand kunt eisen dat hij of zij gaat geloven. Waarom niet? Als predikant heb ik al ruim 50 jaar van de hoorders in de kerk geëist dat ze zich zouden bekeren en tot geloof komen. Maar ik moet zeggen dat toch niet iedereen op die eis is ingegaan! En waarom deden ze dat niet? Om de simpele reden dat ze dat niet wilden. En hoe krijg je die verkeerde wil nu veranderd? Is dat een kwestie van: blijf maar eisen en de aanhouder zal tenslotte wel een keer winnen? De praktijk leert dat dit zo niet werkt. Onze vaderen hebben ons op grond van Gods Woord een andere weg gewezen. In de Dordtse Leerregels, die duidelijke en praktische samenvatting van de leer van de Bijbel, houden zij ons voor, dat het eerste wat de Heilige Geest doet in Zijn werk van de wedergeboorte van een zondaar is zijn wil veranderen. De zondaar gaat willen wat God wil. De volgende vraag is dan uiteraard: en hoe en wanneer gaat de Heilige Geest die wil van die zondaar dan veranderen? Het antwoord op die vraag is even eenvoudig als zeker: dat doet de Geest des Heeren door het Woord van God.

Ik kan me voorstellen, dat je zult zeggen: maar op dat proces heb ik toch verder geen invloed? Dat heb je inderdaad niet, maar tòch...!

Waarschijnlijk ken je dat Psalmvers wel, dat wellicht één van de eerste versjes was, dat je op jeugdige leeftijd hebt geleerd. Het staat in Psalm 81: “Eist van Mij vrijmoedig op Mijn  trouwverbond!” Ziedaar het antwoord op je vraag. Van je toekomstige echtgenoot kun je best eisen dat hij gaat geloven, maar dat heeft niet zoveel meer zin als dat je van de maan eist dat hij vierkant wordt. Maar van God mag je wonderen eisen. Waarom mag je dat van Hem ‘eisen’? Omdat Hij Zelf heeft gezegd, dat Hij gekomen is om zondaren te zoeken en zalig te maken! Dus niet zozeer van je vriend of verloofde iets eisen. Maar van de Heere!

Met een hartelijke groet,
Ds. M. Baan

Lees meer artikelen over:

verkering