Sluier bij trouwdienst

Ds. S.T. Lagendijk / 2 reacties

Vraag

Mijn vriend en ik zouden op den duur een keer willen gaan trouwen. De kerkdienst zal dan plaats vinden in de Hersteld Hervormde Kerk. Dat is voor ons beide namelijk een ‘gulden middenweg’. Zelf kom ik uit een ‘lichter’ kerkverband. Mijn vraag is, moet je met trouwen in de Hersteld Hervormde Kerk verplicht een hoed op? Ik ben van plan om een sluier te dragen en ik weet hoe ik mijn haar wil. Een hoofddeksel past er dan niet op/bij. Zelf vind ik het ook niet erg dat ik geen hoed draag, want ik draag een sluier, maar hoe kijkt de kerk hier tegen aan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dank voor je vraag. Je schrijft dat jij en je vriend uit verschillende kerken komen en dat jullie daarom als een ‘gulden middenweg’ je aan willen sluiten bij de Hersteld Hervormde Kerk. Mijn eerste vraag aan jullie zou zijn: Hoe zijn jullie tot die keuze gekomen?
Een kerk uitkiezen om je daarbij aan te sluiten omdat het een gulden middenweg is tussen de kerken waaruit jullie komen, lijkt me niet echt een Bijbelse manier om een kerk te kiezen. Waarom sluiten jullie je niet aan bij één van de twee kerken, waaruit jullie komen? En als dat geen optie is, omdat één van de twee zich daar niet thuis voelt, dan zou mijn vraag zijn: Wat zoek je in een kerk? En leg de redenen die je dan hebt om je niet daar thuis te voelen eens naast de Bijbel. Zijn het wel Bijbelse redenen?

Als het aansluiten bij één van de kerken waaruit je komt niet gaat, dan is jullie Bijbelse opdracht om je aan te sluiten bij een gemeente waarin de Bijbel zo goed mogelijk wordt uitgelegd en toegepast. Misschien hebben jullie dat al gedaan, maar anders is het goed om in de verschillende kerken eens te gaan luisteren, om na afloop de vraag te stellen: In welke gemeente kwam de Bijbelse boodschap het meest helder naar voren. En als je keuze gevallen is op een gemeente, bezoek dan verschillende diensten, zodat je verschillende predikanten hoort. En bezoek ook een Avondmaalsdienst en een doopdienst, zodat je weet hoe die zijn. En bovenal: Doe dit alles biddend met het gebed of de Heere jullie de gemeente wil wijzen waar Hij jullie hebben wil.

De tweede vraag die je stelt is de vraag of je in de Hersteld Hervormde Kerk een hoed op moet als vrouw tijdens de trouwdienst, of dat een sluier ook goed is. Ik weet niet hoe al mijn collega’s daarin staan, maar persoonlijk (en ik denk dat de meeste predikanten in de HHK er wel zo over denken) zie ik een sluier als hoofdbedekking. Paulus schrijft in 1 Korinthe 11 dat vrouwen met gedekt hoofd de erediensten moeten bijwonen en volgens mij voldoe je daaraan als je een sluier draagt die je hoofd bedekt. Ik raad je aan dit punt te zijner tijd te bespreken met de predikant die jullie mag trouwen.

Ds. S. T. Lagendijk

Ds. S.T. Lagendijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Goes
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

hoofdbedekkingkerkkeuze
2 reacties
AHHK76
Nooit gehoord dat een sluier niet voldoende was. Wel zie ik hem soms ergens aan het hoofd hangen en kan me zo voorstellen dat het dan niet goedgekeurd wordt, als hoofdbedekking. In de tijd van de Bijbel gebruikten ze ook geen hoeden, maar ook een soort sluier.
pannenkoek
In de GG is een sluiter ook gewoon toegestaan, dus denk in de HHK ook.