De Geest getuigt met onze geest dat we kinderen Gods zijn

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan ds. Simons. In Romeinen 8:16 staat: “Die Geest getuigt met onze geest dat we kinderen Gods zijn.” Door genade mag ik zeggen dat Christus mij dierbaar is, maar ik mis de zekerheid een kind van God te zijn. Hoe kom ik tot het ontvangen van het getuigenis van Gods Geest een kind van God te zijn? Is dat een bijzondere ervaring?

Antwoord

Dank voor je vraag. Ik ga met Gods hulp je proberen een bijbels antwoord te geven. Je vraag gaat ten diepste over: hoe kom ik tot zekerheid dat ik een kind van God ben? Hoe werkt de Heilige Geest de zekerheid van het heil in onze harten?

Onze Dordtse vaderen leerden ons op grond van de Schrift: God werkt dat door de prediking van de belofte van het Evangelie. Onze Heidelberger leert ons op grond van de Schrift dat Gods knechten de sleutelen van het hemelrijk moeten hanteren (Heidelbergse Catechismus Zondag 31 vraag en antwoord 84 /Mattheüs 16:19): als, volgens het bevel van Christus, aan de gelovigen, allen en een iegelijk, verkondigd en openlijk betuigd wordt, dat hun, zo dikwijls als zij de beloftenis des Evangelies met een waar geloof aannemen, waarachtiglijk al hun zonden van God, om der verdiensten van Christus' wil, vergeven zijn. Samengevat betekent dit dat God door de belofte van het Evangelie die zekerheid in ons hart werkt. Zodat onze geest getuigt (overeenstemt) met Gods Geest dat we kinderen van God zijn.

Het tweede wat ik zeggen wil is: in het koninkrijk van God is niets los verkrijgbaar. Die de Zoon heeft, die heeft het eeuwige leven. (Johannes 3:36). Al degenen die in Christus Jezus zijn die hebben het eeuwige leven. Bijbels gezien is een kind net zo rijk als een vader in de genade. Het zwakste geloof is net zo rijk als het sterkste geloof. Het onderscheid is dat het zwakke geloof weinig troost heeft en het sterkere geloof meer geoefend is met meerder troost. Een machtige tekst in de Schrift zijn de woorden uit 1 Kor. “Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn.”

Vriend van harte Gods zegen toegewenst onder de bediening der verzoening opdat het geloof gesterkt en verdiept wordt en dat je je roeping en je verkiezing vast maakt door de Heilige Geest. (2 Petrus 1:10).

Groet, ds. A. Simons

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid