De Geest getuigt met jouw geest

Ds. A. Simons / 2 reacties

Vraag

Aan dominee Simons. Hoe kun je voor jezelf onderscheid maken tussen: "het inwendige getuigenis van de Heilige Geest die met mijn geest getuigt", een mengsel van vleselijke gerustheid en historisch geloof, af en toe afgewisseld met wat twijfel? Je kunt dan de gedachte hebben dat de Geest met jouw geest getuigt. Bovendien hou je de twijfel die bij tijd en wijle opkomt voor aanvechtingen, enz. Ik bedoel eigenlijk: de verbeeldingskracht van de menselijke geest is zo groot. Hoe weet je toch het onderscheid? Want de Farizeeër heeft ook met vermaak het Woord gelezen en was ook gerust.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Een heel lastige vraag. Een vraag waar veel over te schrijven valt. In het kort zal ik proberen een paar dingen aan te dragen. Misschien dat het wat duidelijkheid brengt in uw leven.

U schrijft dat er in je leven een mengsel is van vleselijke gerustheid en van een historisch geloof, afgewisseld met wat twijfel. Als er meer niet is dan dit, dan moet ik je eerlijk zeggen dat er niet is dan godsdienst! Vleselijke gerustheid komt uit de mens. Historisch geloof bezit een godsdienstig mens. Twijfel is een vrucht van het vlees. Allemaal kenmerken van wat het niet is. U denkt toch niet dat ik dit voor geestelijk leven wil aanzien? Ik doe u misschien zeer, maar als er niet meer is dan dit, dan is er de dood. Of u moet de helft maar schrijven, dan kan natuurlijk, maar daar kan ik niet op antwoorden.

U schrijft dat je twijfel kan houden door aanvechting. Graag wil ik uit liefde u zeggen dat u allemaal dingen schrijft over wat u gevoelt en wat er voor gevoelens zijn. Het leven wat de Heilige Geest werkt gaat in de eerste plaats niet over wat we voelen, maar over een Persoon. Als Christus ons niet dierbaar is geworden, ook niet in de aanvechting en vertwijfeling, dan hebben we niets! Alleen wat emoties en worstelingen. Maar waar Christus in ons hart woont,  daar is nieuw leven. Zeker dan kunnen er aanvechtingen zijn, dagen van vertwijfeling. Maar het gaat ergens over. Er is nieuw leven. Wat is nieuw leven? Allerlei ervaringen? Veel emoties? Nee, daar is de strijd van het geloof (Efeze 6:14).

Het is waar dat Gods kind soms door de diepte heen moet. Dat hij voor zijn gevoel door de nacht van de vertwijfeling heen moet, maar toch... ondanks dit alles is er toch een nieuw fundament: Christus.

Uw laatste vraag is: Hoe weet je het onderscheid tussen waar en niet waar? Mijn oprechte vraag is: wat betekent Christus voor u? Zonder Christus is er ook geen getuigenis van de Heilige Geest (Rom. 8:16). De Geest kan alleen in ons wonen als Christus in ons leven plaats heeft gemaakt voor het werk van de Geest; Rom. 8:9; "Maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe." Wat een wonderlijk iets als de Geest in ons woont.

Broeder, heb je de Heilige Geest ontvangen? Hand. 19: 1-6.

Gods zegen,
Uw ds. A. Simons, Vinkeveen

Ds. A. Simons

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Valburg-Homoet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

getuigen
2 reacties
rian2
Geloof in de Here Jezus Christus, door Hem ontvang je ook de Geest.
Hebt u Hem lief?
In Hem is zoveel Heerlijkheid te verkrijgen, bij Hem geen twijfel, wel in jezelf ...( ZONDE)
waldboy
Het is moeilijk om soms te onderscheiden wat uit onze eigen geest of wat uit de Heilige Geest voortkomt.
Beide werken nog in ons.
We gaan dan ook de fout in. Maar is dat erg?
Nee. De Heilige Geest maakt ons niet tot een volmaakt mens, maar zal ons overtuigen van zonde, oordeel en gerechtigheid. Een dagelijks proces.