Dromen en visioenen, toen en nu

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag vanwege het antwoord op de vraag over een enge droom over de wederkomst. Daar staat: “Ik kan me voorstellen dat je met deze droom in je hoofd blijft zitten. Hoe erg zou het zijn als je moeder niet in de hemel zal worden opgenomen. Maar toch moeten we aan dromen niet te veel waarde hechten. De Heere spreekt door Zijn woord en Geest tot ons. Of Jezus binnenkort terug komt, weten we niet. Dat moment is voor ons verborgen. Ten alle tijden moeten we bereid zijn Hem te ontmoeten. Zo te leven alsof Hij vandaag kan terug gekomen. Verwacht je Hem?”

Mozes en de profeten schreven toch ook naar aanleiding van dromen en visioenen? En er was toen toch ook geen Bijbel om het aan te toetsen? Ik weet oprecht niet hoe ik hier mee om moet gaan. Wat is het houvast? Waarom zou ik iets wel of niet serieus nemen?

Antwoord

Het houvast is Gods Woord, zoals de dominee zegt. In tegenstelling tot de mensen in het Oude Testament hebben we nu het geopenbaarde Woord van God en op deze wijze spreekt Hij tot ons. Immers, de Bijbel is tot stand gekomen door het inspirerende werk van de Heilige Geest. Dat is dus ons houvast en niet allerlei buitenbijbelse dromen. Zie ook deze artikelen: