Hertrouwen

Ds. G.J. Noordermeer / Geen reacties

Vraag

Ik ben Hervormd gedoopt op achtjarige leeftijd, daarvoor nooit naar de kerk geweest of christelijke opgevoed. Tussen 8-17 jaar naar de kerk geweest, korte tijd op catechisatie gezeten. Uit huis op 17-jarige leeftijd, niets te maken willen hebben met God en z’n gebod, de wereld in. Op 19-jarige leeftijd de eerste keer getrouwd met een ongelovige. Deze ging naar prostituees (overspel), het huwelijk is na tien maanden geëindigd. Op 22-jarige leeftijd opnieuw getrouwd met een ongelovige. We leefden heidens. Met hem ben ik 30 jaar getrouwd geweest. Hij was de liefde van m’n leven.

Mijn hele leven -vanaf het tiende jaar- heb ik wel indrukken van God gehad, maar die zijn in de wind geslagen. Door de vele tegenslagen en roepen om God op m’n 54e jaar door de ongelovige partner op straat gezet en ben ik van hem gescheiden na 30 jaar huwelijk. Hij was een oorlogsveteraan met PTSS, waar hij nooit aan heeft gewerkt. Ik heb altijd voor hem gebeden dat God hem wilde bekeren. Ik beleed mijn geloof in stilte, hij was immers een vijand van God, als ik er wel eens iets over zei.

Ik heb een bekeerde moeder, oma, tante en oom in mijn familie. Na de scheiding, die ik wel heb aangevraagd omdat ik niet meer terug hoefde te komen, is hij in de schuld gekomen bij God en blijkt hij al in 1995 door God te zijn stilgezet. Maar zoals hij zelf zegt, wilde hij er niets mee te maken hebben. Hij was een vijand van God. Door zijn ego gaf hij anderen altijd de schuld en ook mij. Ik heb een eenzaam huwelijk gehad en was blij dat hij mij op straat zette omdat ik zei dat het zo niet langer ging en ik dwars gezeten werd om met God te leven. Ik was inmiddels ook door God stilgezet en wil mijn leven aan Hem wijden en vraag nu om Zijn genade en vergeving van mijn zonden.

Nu heb ik iemand leren kennen, maar de Bijbel zegt dat ik niet opnieuw mag trouwen. Deze man is ook gescheiden, ook door zijn ex-vrouw verstoten. Is alleen van een andere richting, maar wil graag met mij naar de HHK. We zijn helaas door lust al met elkaar naar bed geweest en deze zonden hebben we allebei beleden voor God en om vergeving gevraagd.

Mijn vraag: hebben wij nu ook, al zijn we beide officieel gescheiden voor de burgerlijke wet en verstoten door de ex-partners, toch overspel gepleegd? Moet ik terug naar mijn ex omdat hij nu door God is stilgezet en zijn zonden oprecht heeft beleden? Of heb ik overspel gepleegd en hoef en kan ik niet terug, maar moet ik alleen blijven?

Of mogen mijn vriend en ik opnieuw beginnen? We willen de Heere dienen en Zijn weg gaan en Zijn geboden onderhouden. Ik ben trouwens de tweede keer niet in de kerk getrouwd. Mijn vriend overigens wel met zijn ex-partner. Wat moeten we nu doen? Ik wil niets buiten God om doen. Ik wil geen verkeerde keuzes meer maken en God verdriet doen. Kunt u mij zeggen wat God hierin te zeggen heeft? En wat de Bijbel hierover zegt?

Antwoord

Geachte mevrouw,

Bij het lezen van dit gedeelte van uw levensgeschiedenis schoten mij de woorden uit Psalm 90 vers 10 te binnen: “en het uitnemendste van die [levensjaren] is moeite en verdriet.” De Psalm spreekt in dit verband over 70 en 80-jarigen en volgens mij heeft u deze leeftijd nog niet bereikt. Toch geldt dat u al veel moeite en verdriet heeft meegemaakt.

U schrijft heel eerlijk over bepaalde zonden die in uw leven hebben plaatsgevonden. Ik kan me daarom goed voorstellen dat u wellicht aan een andere Psalm denkt. Dan denk ik concreet aan de boetepsalm 32 van David. Nadat David ontdekt is aan zijn zonde met Bathséba leert hij anderen vanuit zijn eigen ervaring: “wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen” (Psalm 32 vers 5 berijmd).

Naar aanleiding van de vele gebeurtenissen in uw leven stelt u meerdere vragen. Het valt mij op dat u vooral vragen stelt met betrekking tot het vervolg. U geeft duidelijk aan dat u verlangt om overeenkomstig de wil van de HEERE te willen leven. Dit verlangen is zeer positief te noemen en ik hoop dat dit ook door de Heilige Geest in uw hart gewerkt is.

Wat betreft de antwoorden op deze vragen lijkt het mij beter dat u een gesprek aangaat met een predikant. Het gaat hier namelijk over zeer tere onderwerpen waarbij een medium als Refoweb ongeschikt is. Daarbij roepen uw vragen bij mij ook weer vragen op waardoor ik niet helemaal scherp heb wat u precies bedoelt of wat voor antwoord hier passend is.

Ik raad u aan om dit bij de predikant te doen van de gemeente waar u/jullie zouden willen aansluiten. Als jullie inderdaad overwegen opnieuw te trouwen, zal hij (met de kerkenraad) op de hoogte moeten zijn van beider levensgeschiedenissen.

Ik wens u van harte Gods wijsheid toe in het bespreken van deze situatie met een predikant,
Ds. G. J. Noordermeer

Lees ook: alle artikelen op Refoweb over 'hertrouwen'.

Tags in dit artikel:

hertrouwen