Enge droom over wederkomst

Ds. A.J. Schalkoort / 4 reacties

Vraag

Ik had gisteravond een droom over dat Jezus terugkwam. Iedereen werd in de hemel opgenomen uit mijn gezin, behalve mijn moeder. Toen ik wakker werd, vond ik dit heel eng. Zou dit een teken kunnen zijn dat Jezus terugkomt binnenkort? Ik weet dat het maar een droom is, maar ik vond het heel eng dat mijn moeder werd achtergelaten. Is dit ook een teken dat mijn moeder niet wordt opgenomen als Jezus terug komt? De Bijbel zegt ook in Handelingen 2:17: “En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, uw jongemannen zullen visioenen zien en uw ouderen zullen dromen dromen.”

Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik zit op school alleen nog maar met deze droom in m’n hoofd. Moet ik dit met mijn ouders bespreken? Ik vind het allemaal heel eng. Heeft iemand uit de HHK hier antwoord op?

Met vriendelijke groet, een vijftienjarig meisje.

Antwoord

Ik kan me voorstellen dat je met deze droom in je hoofd blijft zitten. Hoe erg zou het zijn als je moeder niet in de hemel zal worden opgenomen. Maar toch moeten we aan dromen niet te veel waarde hechten. De Heere spreekt door Zijn woord en Geest tot ons. Of Jezus binnenkort terug komt, weten we niet. Dat moment is voor ons verborgen. Ten alle tijden moeten we bereid zijn Hem te ontmoeten. Zo te leven alsof Hij vandaag kan terug gekomen. Verwacht je Hem?

Je vindt het eng omdat je moeder niet werd opgenomen in de hemel volgens de droom. Hoewel we aan dromen niet te veel waarde moeten hechten, kunnen ze wel een uiting zijn van dingen waar we over tobben. Je vraag lezend, wil ik je toch de volgende vragen stellen: hoe is jouw band met je moeder en weet je van haar of ze een kind van de Heere is? Misschien tob je over haar omdat ze daar niet over spreekt. Maar de droom kan in ieder geval geen teken zijn dat ze niet wordt opgenomen. Alleen wie in Christus is door het geloof komt in de hemel. Maar dan de andere gezinsleden? Die komen volgens de droom wel in de hemel. Maar waarom? Zijn zij beter dan je moeder?

Probeer voor je zelf het antwoord te vinden hoe de omgang met de Heere is in jullie gezin. Hopelijk kom je dan tot de conclusie dat de droom niet klopt met de werkelijkheid. Het feit dat je zo droomt kan een bewijs zijn dat je veel bezig bent met de wederkomst. Dat is een goede zaak. Maar onze toegang tot de hemel is alleen door de Heere Jezus die de Weg, de Waarheid en het Leven is. Je kunt in alle voorzichtigheid met je ouders het hebben over je droom en je gevoelens daarbij met hen delen.

Ds. A. J. Schalkoort

Lees meer artikelen over:

dromen
4 reacties
Rembrand
Het advies om dromen niet teveel waarde geven te geven begrijp ik.
Maar mogen we Handelingen 2:17 dan ook niet letterlijk nemen ?
“En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, uw jongemannen zullen visioenen zien en uw ouderen zullen dromen dromen.”
kumi
Ja dat geloof ik ook zo als dat daar staat : jongelingen zullen gezichten zien en oude zullen dromen dromen!.

Evenzo ook staat in de Bijbel dat een droom door veel bezig zijn komt!
Dat is ook duidelijk te bewijzen!

Maar in de Bijbel zien we meestal ook gesprekken met elkaar!

Dus ,vertel over deze droom aan je ouders,en vraag of ze bekeerd zijn en Jezus Liefhebben?
En aan de Vruchten kan je het merken
Dat betekent,wat deze ds ook schreef:
De uitwerking ,Vrucht v d H . Geest is: Liefde, Blijdschap ,Vrede,Geduld, Vriendelijk heid, Goedheid,Trouw,en Tederheid,en dat je jezelf Beheersen Zult. (Ik dacht Galaten 5:17)

En blijf zelf vertrouwen op Jezus!
Samanthi
Vraag naar de Heere en Zijn Sterkte, praat met je ouders over dat ene nodige, wij hebben Zijn Woord, toch geeft God ons soms waarschuwing door allerlei gebeurtenissen, ook dromen die altijd weer terug gaan naar Zijn Woord.

Eens met de reacties hierboven: uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien...
Davinci83
Een droom kan ook gewoon een droom zijn. Je kunt God vragen om bevestiging als het meer was dan een droom.