PVV gestemd

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Ik heb in plaats van SGP op de PVV gestemd. Iedereen uit onze refokring keurt dat af. Tegen welk gebod of geboden heb ik al dan niet gezondigd?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Jij hebt PVV gestemd? Je meent het! En weet je? Je bent vast niet de enige in heel jouw vriendenkring! Want wanneer jij schrijft dat “iedereen uit onze refokring” dat afkeurt, frons ik toch even mijn wenkbrauwen. Wie is “onze”? Wie is “iedereen”?

Het zou zomaar kunnen, dat, wanneer alle refo’s in Nederland vorige week uitsluitend SGP hadden gestemd, er minstens drie zetels bijgekomen waren. Wanneer de SGP rechts is en Geert Wilders rechts zegt, dan is de keuze al snel gemaakt, zo niet verlegd.

Het is een publiek geheim, dat de ‘clown’ van Venlo juist onder refo’s mateloos populair is en het gedachtengoed van Geert Wilders vooral onder refo’s (laat ik jouw term hier gebruiken) ongemeen sterk leeft, met name wat betreft zijn visie op migratie en ‘Nederlanders op nummer één’ (zei een zekere Donald Trump niet iets dergelijks enkele jaren terug?). Dit spreekt een bepaald deel van de bevolking bijzonder aan! En ergens ook wel te begrijpen. Echter wordt dat niet hardop uitgesproken, want ‘ons soort mensen’ is per definitie SGP’er. Terwijl in het pashokje van het stembureau toch niemand over je schouders meekijkt.

De vraag tegen welk gebod je al dan niet gezondigd hebt, vind ik overigens een wat onzinnige vraag. Als je hier al een antwoord verwacht om tegenover je refo-vrienden te kunnen gebruiken -voor jouw of voor hun gelijk- moet ik je echter teleurstellen. De Bijbel is geen kookboek en zeker geen stemwijzer. Mocht je al een ‘fout’ gemaakt hebben -dit staat overigens niet in de Bijbel, maar is common sense in Nederland- dan zijn er twee zaken die Nederlanders per definitie met niemand (!) -zelfs niet met hun beste (refo)vrienden- delen en dat zijn: 1. je pincode!; 2. de partij waarop je stemt!

Als je tegen je vrienden gezegd had dat je op een rechtse partij had gestemd, dan had je nog niet eens gelogen. Een tip voor de volgende verkiezingen, wellicht!

Ds. M. F. van Binnendijk

Lees meer artikelen over:

politiek