Kuchje

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Mijn man is al even geleden gestopt met roken (nu drie jaar) en nu heeft hij steeds een kuchje. Hij vindt dit heel lastig en het vermoeid hem ook. 's Nachts is het er niet, maar zodra hij op staat begint het. Niet hoesten, maar een kuchje. De hele dag door heeft hij er last van. Moet hij hiermee naar de dokter? We zijn best wel ongerust. Ook heeft hij veel stress. Kan het ook van bijvoorbeeld stress komen?

Antwoord

Meestal zie dat het hoesten minder wordt na het stoppen met roken. Natuurlijk kan je je huisarts raadplegen. Deze kan je onderzoeken en met je overleggen.

Mogelijk is er sprake van een gewoonte-kuch. Daarbij zie je vaak dat door het kuchen er enige slijmvlies irritatie ontstaat en dat door deze slijmvliesirritatie je weer gaat kuchen. De therapie is stoppen met kuchen ondanks de aandrang dat te doen. We noemen dat een ‘kuchverbod’.  Eenzelfde vicieuze cirkel kan ontstaan bij het schrapen van de keel. Ook dan krijgt men een ‘schraapverbod'.

José de Jongh-van Hoof

1 reactie
drj
Als je man een kuchje heeft dat pas in de laatste tijd is ontstaan zou ik zeker naar de huisarts gaan. Natuurlijk kan stress een oorzaak zijn, maar ook longkanker kan een droge hoest veroorzaken en dat moet je natuurlijk uitsluiten als je man zo lang heeft gerookt.