Viering Heilig Avondmaal

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ontvang je daadwerkelijk het lichaam en bloed van Christus bij het sacrament van het Heilig Avondmaal (ik heb het niet over transsubstantiatie). Zo ja, hoe komt het dat dit niet vaak wordt benoemd en over het algemeen bijna meer een soort uiting is van je persoonlijke geloof?

En waarom wordt dit dan ook niet vaker gevierd? In de Bijbel wordt vaak gesuggereerd dat als het om samenkomsten gaat er ook een viering is van het Heilig Avondmaal (bijvoorbeeld Handelingen 2:42 ; 20:7). Calvijn was hier ook een voorstander van volgens mij. In mijn mening is er nu geen evenwicht tussen Woord en Sacrament.

Antwoord

Brood en wijn veranderen niet daadwerkelijk in het lichaam en bloed van Christus, maar we delen dan in geestelijke zin in al Zijn goederen (weldaden). Het Heilig Avondmaal is daarnaast een teken en zegel: “doe dit tot mijn gedachtenis!” We gedenken aan het avondmaal de dood van Christus. Wat we ontvangen is dus alleen in geestelijke zin (door de Heilige Geest en door het geloof) Zijn lichaam en Zijn bloed, ter versterking van ons zwakke geloof door het zien en proeven van brood en wijn. Een gelovige (want alleen voor hem/haar is het avondmaal) heeft al de inwoning van de Heilige Geest. Daar hoeft geen mystieke ervaring bij.

Wat de frequentie betreft:

Voor meer informatie: alle vragen en antwoorden rondom dit sacrament kun je vinden onder de tag 'Heilig Avondmaal'.