Aan ds. Heikamp. Wat moet je doen als je niet kunt bidden? (...) Als je weet dat...

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Heikamp. Wat moet je doen als je niet kunt bidden? Als je wel naar de kerk gaat en alles doet zoals het hoort, tenminste zoals het geleerd is (drie keer per dag je ogen dicht, drie keer per dag uit de Bijbel horen, enz) maar je hart van steen is en het je eigenlijk allemaal niets doet? Als je weet dat het zo niet verder kan maar ook dat eigenlijk je niets doet?

Antwoord

Eigenlijk is er slechts één antwoord mogelijk op de gestelde vragen: leg ze neer voor Gods aangezicht. Hij alleen kan stenen harten veranderen in vlezen harten. Hij heeft maar te spreken en het is er, te gebieden en het staat er. Hij is het zo waard om aangeroepen, gediend en gevreesd te worden. Hij buigt Zich zo vriendelijk neder en klopt op je hart: wend u naar Mij toe en wordt behouden. En dat is welgemeend.

Het is goed als er orde is in ons leven ten aanzien van Bijbellezen, bidden enz. Want de Heere is geen God van wanorde. Dat het allemaal niets uitwerkt in ons leven is ons eigen schuld. Waarom? Omdat we in Adam God hebben verlaten om nooit weer naar Hem terug te keren. Het is het werk van de Heilige Geest om daar aan te ontdekken. Daarom bidt of de Heere je wilt schenken het ontdekkende licht van Zijn lieve Geest. Bidt dag en nacht zonder ophouden. Om verloren te gaan behoeft er niets met je te gebeuren, maar om zalig te worden moet je wederom geboren worden. Worstel, smeekt en roept Hem aan in je nu het nog kan en mag. Bij de Heere is genade voor de grootste, en stoutste zondaar. Lees Lukas 13 vanaf vers 22 en let bijzonder op vers 34.

Wees in alles Gode bevolen,
Ds. J. D. Heikamp